
Luottamus perheyrityksiin korkealla – rooli yhteiskunnassa ja kuluttajien arjessa tunnistetaan
Julkaistu 14.05.2025
Uusimman T-Median Luottamus&Maine -tutkimuksen mukaan suomalaiset luottavat perheyrityksiin. Perheyritykset nähdään vastuullisina, kotimaisina toimijoina, joilla on tärkeä rooli suomalaisessa yhteiskunnassa. Tutkimuksen mukaan suomalaiset valitsevat perheyritysten tuotteita ja palveluja, jos siihen olisi mahdollisuus. Näin kertoo jopa 65 prosenttia kansalaisista.
Perheyritysten kokonaismaine on kohtatalaisella tasolla (3.40) ja suuren yleisön tuki perheyrityksiä kohtaan on hyvällä tasolla (3.55), selviää T-Median Luottamus&Maine -tutkimuksesta. Arvion perheyrityksistä antoi tutkimuksessa 501 vastaajaa.
”Olen todella ilahtunut siitä luottamuksesta, jota kansalaiset tuntevat perheyrityksiä kohtaan. T-Median tutkimus osoittaa, että perheyritysten merkitys yhteiskunnassa tunnistetaan. Kasvollinen omistajuus, jatkuvuus ja sitoutuminen Suomeen puhuttelevat suomalaisia. Tämä antaa vankan valtuutuksen vaikuttaa kotimaisen omistajuuden puolesta”, korostaa Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Minna Vanhala-Harmanen.
Perheyritys tuntuu kuluttajavalinnoissa
Luottamus perheyrityksiin ei näy vain suomalaisten asenteissa – se vaikuttaa myös arjen ostopäätöksissä. Tutkimuksen mukaan perheyritysten tuotteet ja palvelut herättävät selvästi keskimääräistä enemmän ostohalukkuutta. Jopa 65 prosenttia vastaajista käyttäisi perheyritysten tuotteita ja palveluja, jos siihen olisi mahdollisuus.
”Perheyrittäjyys on paitsi arvostettua, myös kilpailuetu”, painottaa Vanhala-Harmanen.
Alueellisesti tarkasteltuna perheyritysten maine on korkeammalla Pohjois- ja Itä-Suomessa, joissa perheyritykset koetaan myös merkittävinä työllistäjinä. Perheyritysten sidosryhmätuki on vahvaa kauttaaltaan koko Suomessa mutta suurinta sidosryhmätuki on Helsingissä ja Uudellamaalla.
Työntekijät hakeutuvat mielellään perheyrityksiin
Motonet on suomalainen perheyritys, joka on osa Broman Group -konsernia. Perheyritys Motonet on yli 40 tavaratalon verkosto, joka myy työkaluja, veneily- ja kalastustarvikkeita sekä kodin ja vapaa-ajan tuotteita. Yritys työllistää yli 1500 henkilöä Suomessa, Ruotsissa ja Virossa. T-Median Luottamus & Maine -tutkimuksessa Motonet sijoittuu kärkisijoille, kun suomalaisilta kysytään mieleen tulevia perheyrityksiä. Listalle nousevat myös Fazer, Kone ja Snellman.
”Suomalaisen perheyrityksemme identiteettiin kuuluu vahva halu olla osa yhteiskuntaa, kehittää toimintaa pitkäjänteisesti ja luoda työtä Suomeen. Olemme ylpeitä juuristamme suomalaisena perheyrityksenä. On hienoa huomata, että perheyrityksemme pitkäjänteisyyttä ja vastuullisuutta arvostetaan”, Motonetin toimitusjohtaja Marko Röytiö sanoo. Luottamus&Maine -tutkimuksessa nousee esiin se, että perheyrityksiin hakeudutaan mielellään töihin. Tämä havainto saa tukea Motonetista. ”Olemme huomanneet, että työnhakijat kokevat perheyrityksen houkuttelevaksi työnantajaksi”, Röytiö vahvistaa.
Lisätietoja
Minna Vanhala-Harmanen, Perheyritysten liitto, toimitusjohtaja,
minna.vanhala-harmanen@perheyritystenliitto.fi, 040 0511 786
Marko Röytiö, Motonet, toimitusjohtaja, marko.roytio@motonet.fi