Mitä vaikuttavuus (Impact) ja vaikuttavuusijoittaminen (Impact Investing) tarkoittaa, ja mitä perheyritysten sekä sijoittajien tulisi tietää siitä? Kansainvälisesti arvostettu kestävän rahoituksen asiantuntija ja yrittäjä, tohtori Falko Paetzold, avaa käsitteitä lehtemme lukijoille ennen esiintymistään marraskuussa Perheyritysten liiton syysseminaarissa Helsingissä.
Tohtori Falko Paetzold on omistanut uransa yksityisvarallisuuden omistajien tukemiseen, jotta nämä voisivat saada aikaan myönteisiä vaikutuksia maailmassa. Hän on perustanut Center for Sustainable Finance and Private Wealth -keskuksen (CSP), jonka tiimit toimivat Singaporessa, Yhdysvalloissa ja Zürichissä. Keskuksen akateeminen koti on St. Gallenin yliopistossa (HSG), ja se tekee tutkimus- ja koulutusyhteistyötä Stanford PACS:n ja MIT:n kanssa.
Vaikuttavuuden syvyys yllättää sijoittajat
Paetzold korostaa, että vaikuttavuussijoittaminen eroaa perinteisestä vastuullisesta sijoittamisesta, ja sijoittajien on tärkeää ymmärtää nämä erot. Vastuullinen sijoittaminen juontaa juurensa 1700-luvulle, 1990-luvulta lähtien institutionaaliset sijoittajat ovat painottaneet ESG-tekijöitä (ympäristö, yhteiskunta, hallinto) tavoitteenaan parantaa tuottoa.
Vaikuttavuussijoittaminen on uudempi ilmiö, joka on noussut esiin 2010-luvulta lähtien. ”ESG ei ole sama asia kuin vaikuttavuussijoittaminen”, Paetzold painottaa. ”Vaikuttavuussijoittamisessa tavoitteena on tuottaa mitattavissa olevia myönteisiä sosiaalisia tai ympäristövaikutuksia taloudellisen tuoton rinnalla. Sijoittajan oma halu vaikuttaa maailmaan on keskeistä. Osa vaikuttavuussijoittajista tavoittelee markkinoita parempaa tuottoa kasvuteemojen kautta, osa asettaa vaikuttavuuden etusijalle.”
Vaikuttavuutta voi luoda sijoittamalla kasvuyrityksiin (erityisesti yksityisillä markkinoilla) tai vaikuttamalla pörssiyhtiöihin äänestämisen ja aktiivisen omistajuuden kautta.
Paetzold hahmottelee kolme tapaa vaikuttaa sijoittajana:
Pankkien pitäisi kuunnella asiakkaidensa arvoja
Paetzoldin mukaan pankit ja sijoitusneuvonantajat ovat avainasemassa perheyritysten ja varallisuuden omistajien ohjaamisessa. Useimmat asiakkaista eivät ole sijoitusalan ammattilaisia, vaan luottavat vahvasti neuvonantajiin. Kestävyysteemoja kuitenkin vältellään usein, koska ne koetaan monimutkaisiksi ja aikaa vieviksi. Tämän seurauksena moni kohtaa suurta vastarintaa – ei niinkään itseltään tai perheenjäseniltään, vaan neuvonantajiltaan.
”Neuvonnan tulisi olla paljon asiakaslähtöisempää: pankkien tulisi aidosti kuunnella asiakkaidensa arvoja ja kiinnostuksen kohteita ja kysyä yksinkertaisesti: ’Mistä olet kiinnostunut, mikä motivoi sinua, mikä on varallisuutesi tarkoitus sinulle?”, Paetzold sanoo.
Perheyrityksillä on paikka edistää yhteiskunnallista hyvää
Perheyrityksillä on ainutlaatuinen asema kestävän kehityksen edistämisessä. Niiden pitkän aikavälin näkökulma ja suurempi vapaus verrattuna esimerkiksi eläkerahastoihin ovat merkittäviä etuja vaikuttavuussijoittamisessa. ”Perheyrityksissä arvot ohjaavat vahvasti sekä sijoituksia että perhesuhteita. Näen, että perheyrityksillä on juuri sitä rohkeutta, yhteistyökykyä ja reflektiota, jota vaikuttavuuteen tarvitaan. Omistajat voivat yhdistää liiketoiminnan, sijoitukset ja filantropian yhteiskunnallisen hyvän edistämiseksi”, Paetzold sanoo. Toisaalta perheyritykset voivat myös jäädä jälkeen näissä teemoissa, koska ulkoisten sidosryhmien paine on vähäisempää kuin pörssiyhtiöillä.
Nuoremmat sukupolvet perheyrityksissä ovat usein datalähtöisempiä ja haluavat vaikuttaa heti, kun taas vanhemmat sukupolvet saattavat lykätä vaikuttavuustoimia. ”Mittarit ja datalähtöinen johtaminen korostuvat yhä enemmän nuorempien sukupolvien keskuudessa.”
Miten ottaa ensiaskeleet vaikuttavuussijoittamisessa?
Paetzoldin neuvo perheyrityksille on selkeä: laadi ensin perheen sisäinen vaikuttavuuspolitiikka, ja sen jälkeen jaa kokemuksia ja opi muilta perheyrityksiltä. ”Määritelkää selkeästi ydintavoitteenne – mitä omistajina haluatte edistää maailmassa, ja mitkä arvot ja tavoitteet ohjaavat toimintaanne. Älkää jättäkö tätä epämääräiseksi. Kun sisäinen työ on tehty, yhdistäkää voimat muiden perheyritysten kanssa sopivien mittareiden ja työkalujen löytämiseksi. Vaikuttavuussijoittamiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa – ratkaisut ovat olemassa, ja sopivat vaihtoehdot riippuvat tavoitteistasi ja kontekstistasi.”
Kirjoitus julkaistu Perhe & Yritys -lehdessä 2/2025