Uutishuone / Asiantuntija-artikkelit

Historia uudistaa perheyritystä

Kirjoittanut Krista Elo-Pärssinen KTT, johtava asiantuntija, Perheyritysten liitto

Julkaistu 11.03.2019

PL:n toimistolle oli kokoontunut joukko pitkäikäisten perheyritysten edustajia keskustelemaan Jyväskylän yliopiston tutkijoiden johdolla historian merkityksestä yrityksen menestymiselle.

Perheyrityksen asiakkaiden ja muiden sidosryhmien silmissä sen historia voi olla osa brändiä myönteisessä mielessä tai siitä voi tulla rasite, jolloin yrityksestä tulee brändinsä vanki.

Perheyrityksen olemassaolon perusta kumpuaa usein historiasta, mutta jos siitä muodostuu toiminnan perusta, yritys voi jähmettyä paikoillaan.
- Historian paras opetus on joskus oppia pois historiasta, mutta sitä ennen yrityksen historia pitää tuntea”, toteaa Jyväskylän yliopiston professori Jari Ojala.

Perheyritykselle on tärkeää tunnistaa ja tunnustaa historian merkitys sisäisesti ja ulkoisesti. Tutkimusten mukaan perheyritysten pitkäikäisyyteen liittyy perheen ja yrityksen etujen linkittyminen sekä perheyrityksen uudistuminen ajassa.
- Mitä syvällisempi perheyrityksen historiatietoisuus on, sitä paremmin sitä voi hyödyntää, opastaa Mikko Hiljanen Jyväskylän yliopistosta.

Tivoli Sariolan 5. polven edustaja Ville Sariola kertoi, että heidän historiakirjaprojektinsa aikana hänelle selkiytyi, että miksi tehdään ei ole muuttunut, mutta se, miten tehdään, on muuttunut. Tivoli Sariola haluaa edelleen 130 vuoden jälkeenkin tuoda iloa ja luoda yhteisöllisyyttä. Arvot siirtyvät sukupolvelta toiselle. Historia ja tarinat ovat läsnä yrityksen päivittäisessä toiminnassa.

Perheyrityksessä perheen ja yrityksen historia on kiinteä osa myös henkilöstön ja paikkakunnan historiaa. Tivoli Sariolassa myös asiakkaiden elämänkulun tärkeät hetket rakentavat tarinaa Tivoli Sariolasta.
- Jatkumo näkyy myös asiakkaissa, jotka ovat ensin vierailleet lapsena, sitten vanhempana ja vielä isovanhempanakin. Ja ihmiset ovat muun muassa menneet kihloihin maailmanpyörässä.

Historia on pitkäikäisille perheyrityksille ehkä itsestäänselvyys, joten sen merkitystä ei osata tuoda esille. Miten osaat kertoa perheyrityksesi historiasta niin, että se kiinnostaa ihmisiä? Tämän päivän päätökset ovat huomisen historiaa.

Asiasanat
Opi Sukupolvenvaihdos
Tilaa uutiskirjeemme tästä