Uutishuone / Blogit

Kell' perheyritys on, se älköön sitä kätketkö

Kirjoittanut Krista Elo-Pärssinen KTT, johtava asiantuntija, Perheyritysten liitto

Julkaistu 07.04.2021

”Äiti, onko tämäkin perheyritys? Kuka sen omistaa?” Kuulin tämän kysymyksen toisinaan pojiltani, kun he olivat pieniä ja kävimme yhdessä ostoksilla. Äidin työ Perheyritysten liitossa ja tarinat perheyrityksistä olivat herättäneet heidän mielenkiintonsa perheyrityksiin. 

Perhe omistajana antaa yritykselle mahdollisuuden erottautua kilpailijoista, koska perheen historiaa, identiteettiä ja arvoja on vaikea jäljitellä. Esimerkiksi RTV tarjoaa asiakkailleen perustajan Väri-Kallen nimipäiväkahvit, mikä on loistava tapa tuoda esille perheyrittäjyyttä. RTV myös kertoo viestinnässään ”Suomalaista perheyrittäjyyttä vuodesta 1951”. Verman puolestaan on liittänyt logoonsa sanat ”suomalainen perheyritys”. 

Perheyrityksiin liittyy myönteisiä mielikuvia. T-Median tutkimuksen (2017) mukaan suomalaiset pitävät perheyritysten tuotteita ja palveluja hintansa arvoisina. Perheyritykset nähdään myös hyvinä työnantajina, jotka kohtelevat työntekijöitään hyvin ja tasapuolisesti. 

Kansainvälisten tutkimusten mukaan asiakkaat liittävät erityisesti kuluttajamarkkinoilla perheyrityksiin luotettavuuden, asiakassuuntautuneisuuden, sosiaalisen vastuun ja aitouden. Perheyritykset houkuttelevat töihin erityisesti henkilöitä, jotka arvostavat pitkäjänteisyyttä, lojaalisuutta ja vahvaa kulttuuria. 

Jotta perheyritys voisi hyötyä perheyrittäjyyteen liitetyistä myönteisistä mielikuvista, sen pitää tietysti kertoa asiakkailleen ja muille sidosryhmilleen olevansa perheyritys. Olisi hienoa, jos poikieni ei tarvitsisi kysyä minulta, onko tämä perheyritys. 

Moni jäsenyrityksemmekin kuvaa verkkosivuillaan historiaansa uusien tuotteiden, tehdaslaajennusten tai yrityskauppojen kautta. Tämän lisäksi olisi mielenkiintoista tutustua tarinoihin eri sukupolvista ja kasvollisista omistajista yrityksen takana: miten heidän arvonsa ja visionsa ohjaavat yritystä tulevaisuuden menestykseen? 

Yksi tapa kertoa perheyrittäjyydestä on Suomalainen perheyritys -merkki. Motonet kehitti 2010-luvun alussa merkin, jonka se antoi Perheyritysten liiton käyttöön. Kaikki jäsenyrityksemme saavat merkin hakemuksesta käyttöönsä. Merkki on myönnetty jo yli sadalle jäsenyrityksellemme. Älä kätke perheyritystäsi, vaan hae Suomalainen perheyritys -merkkiä jo tänään! 

 

 

Asiasanat
Yrittäjyys