Uutishuone / Blogit

Mikä on salaisten menestyjien salaisuus?

Kirjoittanut Krista Elo-Pärssinen KTT, johtava asiantuntija, Perheyritysten liitto

Julkaistu 25.05.2023

Perheyritysten liiton kevätkokous-seminaarissa tarinansa avasivat kolme salaista menestyjä-perheyritystä. Salainen menestyjä - ”hidden champion” – on yritys, jolla on johtava asema kapealla tuotesegmentillä. Tämä vaatii yritykseltä muun muassa asiakaskeskeisyyttä, kunnianhimoisia tavoitteita, innovatiivisuutta ja kansainvälistymistä.

Kolmannen polven perheyrittäjä Ari Mononen kertoi Iivari Monosen tarinan, joka alkoi vuonna 1952 Joensuusta.

- Puupylväiden valmistuksesta alkanut yritys valmistaa tänään myös kestopuuta ja rakentaa sähkö- ja kuituverkkoja. Vientiä yrityksellä on 70 maahan.

Iivari Monosen kasvun perustana on ollut arvot: luottamus, rohkeus, joustavuus, vastuullisuus ja yhteistyö. Arvot ovat kantaneet yritystä myrskyissä ja kriisien yli.

- Kriiseissä olemme korvanneet menetettyä myyntiä laajentumalla yritysostoilla rohkeasti uusille markkinoille. Seuraavina vuosina tulemme investoimaan vihreään siirtymään, josta tulee tulevaisuuden kasvu.

Kasvollinen omistajuus on yritysjärjestelyissä selkeä etu. Ari Mononen on tuonut tätä vahvasti esille jo ensimmäisessä tapaamisessa.

- Olen kirjoittanut fläppitaululle puhelinnumeroni ja kertonut, että aina saa soittaa.

Ari Mononen, kolmannen polven perheyrittäjä

Pekka Heikonen osti 40 vuotta sitten työpaikkansa, jolloin loimaalaisessa Pemamekissa oli 40 työntekijää. Tänään Pemamekissa on 350 työntekijää ja viennin osuus liikevaihdosta on 90 %. Pemamek on esimerkki yrityksestä, jossa omistajalla on vahva halu kasvaa.

- Haluamme pelata mestarien liigassa, emme maakuntasarjassa. Tämä on onnistunut erikoistumisen kautta, säilyttämällä fokus sekä panostamalla vientiin. Aitous auttaa viennin onnistumisessa.

Pekka Heikonen puhumassa PL:n seminaarissa

Secto Designin perustaja-yrittäjä Tuula Jusélius ei tunnista itseään kasvuyrittäjäksi, koska hän on aina pyrkinyt hallittuun kasvuun. Verkostoitumisella asiakaskunta on kuitenkin kasvanut.

- Kun tekee asiat hyvin, niin kasvu tulee sen myötä. Kasvu ei ole ollut ensisijainen tavoitteeni.

Yksi salaisten menestyjien salaisuus on toimiva ja lisäarvoa tuova hallitus. Tunnustuksen hyvästä hallitustyöstä - Kultaisen nuijan - ovat saaneet sekä Pemamek että Secto Design.

- Hallitus on omistajalle hyvä sparraaja. Omistajan ja hallituksen avoimella keskustelulla saavutetaan uusia oivalluksia, kertoo Pekka.

Kaikissa tarinoissa tuli esiin se, että perheyritys on omistajilleen enemmän kuin yritys. Perheyritys on tiivis yhteisö, johon kuuluvat henkilökohtaiset suhteet henkilöstöön, kertoi Pekka Heikonen.

Secto Designin perheeseen kuuluvat heidän tuotteidensa edustajat maailmalla.

- Olemme kutsuneet edustajia kotiimme, mikä on lisännyt luottamusta.

Salainen menestyjä haluaa myös edistää laajempaa kuin vain oman perheyrityksensä menestymistä. Ari Monoselle perheyrityksen menestymisen lisäksi tärkeää on maakunnan elinvoimaisuus.

Tuula Jusélius on Secto Designin perustaja

Asiasanat
Johtaminen Omistajuus