Uutishuone / Blogit

Omistajien uusi vuosikymmen

Kirjoittanut Peter Fredman Fredman Group

Julkaistu 17.08.2020

Elämme hienossa maailmassa mutta samalla haastavassa vaiheessa. Loistava menneisyys ei ole enää tae tulevaisuuden kehityksestä, jos se nyt ikinä on sitä ollutkaan. Tuntuu, että kaikki toimialat ovat muutosten kourissa ja muutos on aina mahdollisuus. Omistajien tulisi tarttua tähän mahdollisuuteen!

Perheyritysten liiton lanseeraamat omistajaperheen hyvät käytännöt toimivat oivana ohjenuorana kun tätä haasteellista tehtävää työstetään. Käytännöt palvelevat kokonaisvaltaisesti kaikkia yrityksiä sekä ohjaavat hienosti tulevaisuuden omistajuuden tavoitetilaan.

Perheyhtiöllemme kyseiset käytännöt ovat tulleet tutuksi jo ennen niiden lopullista määrämuotoa, silti ääneen luettuna ne konkretisoivat ja tuovat lisäarvoa jatkuvasti tämän jälkeenkin. Omistajaperheen hyvistä käytännöistä voi helposti myös luoda erilaisia teemoja ja vuosikelloja sekä lisätä merkittävästi dynamiikkaa family-office toimintaan.

Omistajaperhe huolehtii omasta ja perheyrityksen jatkuvasta uudistumisesta

Omistajina haluamme kehittää sellaista liiketoimintaa joka kestää sukupolvelta toiselle. Tämän takia olemme Fredmanin omistajastrategiassamme vaatineet, että vuoteen 2030 mennessä kaikki tuotteemme ovat kierrätettäviä ja ne valmistetaan uusiutuvista materiaaleista. Uusi liiketoimintastrategiamme tähtää kehitykseen joka jatkuvasti etsii uusia ruokateknologiaratkaisuja asiakkaillemme, jotta he voisivat olla resurssitehokkaampia vähentämällä hävikkiä, energiaa sekä optimoimalla toimintaansa jatkuvasti. Olemme käynnistäneet yrityksemme historian suurimman kehityshankkeen nimeltä Chefstein, jonka tuloksena pystymme hyödyntämään tulevaisuuden teknologiaa käyttäjäystävällisesti, kuten koneoppimista ja tekoälyä, paikasta ja ajasta riippumatta. Suomalaisia yrityksiä on moitittu investointien puutteesta, me uimme vastavirtaan. Vain investoimalla voidaan rakentaa arvokkaampaa tulevaisuutta ja kestävämpää yhteiskuntaa seuraaville sukupolville.

Parhaat osaajat kehittävät myös omistajia

Olemme päättäneet, että tulemme muuttamaan hotelli- ja ravintolatoimialaa palveluillamme, joka vaatii huippuinnovaatioita sekä pitkäjänteistä työtä ja konkreettisia tekoja. Me emme tule saavuttamaan tavoitettamme, jos emme saa parhaita osaajia joukkoomme, onneksi olemme tässä onnistuneet toistaiseksi mainiosti. Tarvitaan poikkeuksellista rohkeutta asiakkailta, työntekijöiltä, omistajilta, hallitukselta sekä jokaiselta verkoston jäseneltä lähteä rakentamaan täysin uusia palvelumalleja, mitä kukaan ei ole aikaisemmin tehnyt. Tällaisessa verkostossa ja oikealla omistautumisella syntyy väkisinkin uusia ajatuksia sekä näkemyksiä tulevaisuuden omistajuudelle.

Omistajina emme ole koskaan valmiita, tarvitaan jatkuvaa altistumista uusille ärsykkeille ja heti kun tuntuu että ”kyllähän minä tämän osaan”, kannattaa muuttaa kurssia kohti uusia kokemuksia sekä verkostoja. Verkoston voima tulee entisestään korostumaan niin operatiivisessa liiketoiminnassa kuin omistamisessa.  

Tämä lienee nyt myös sitä kokeilukulttuuria, missä tarvitaan uutta osaamista, rohkeita kokeiluja ja epäonnistuneita hankkeita. Vain tätä kautta syntyy uutta ja uniikkia. Ja muistakaa, prosessi on vähintään yhtä tärkeä kuin itse lopputulos.

Omistajalla on väliä.

Asiasanat
Omistajuus Yrittäjyys