Uutishuone / Blogit

Työskenteleekö yrityksessänne salainen huipputeknologiatiimi?

Kirjoittanut Hanna Äijälä Business Lead, OP

Julkaistu 11.01.2022

Tavatessani suomalaisten yritysten talousammattilaisia ihailen aina sitä, kuinka varmaa ja tehokasta yritysten taloudenhoito prosesseineen ja rutiineineen on. Suomalaisyritysten tapa järjestää päivittäisen taloudenhallinnan arki on esimerkiksi eurooppalaisiin verrokkeihin verrattuna tehokasta. Päinvastoin kuin monessa paikkaa muualla, suomalaisyrityksissä ei tarvita kokonaisia taloustiimejä tutkailemaan yrityksen tilejä, jotta selvitettäisiin, ovatko kauppakumppanit maksaneet laskunsa. Tiedot ajetaan automaattisesti yritysten järjestelmiin. Toisaalta talousihmisen arki on ollut jo vuosikymmeniä melkein täsmälleen samanlaista. Moni talousammattilainen kulkeekin takataskussaan lista kehitysideoita, jotka vain odottavat mahdollisuutta toteutua.  

Toinen ilon aihe ovat ammattilaiset yritysten asiakaspalvelussa ja varastoilla. Kysyttäessä, saako asiakas nopeita vastauksia kysymyksiinsä ja mistä asia kiikastaa, kuulen useimmiten, että paremminkin voitaisiin palvella, kunhan asiakaspalvelulla olisi paremmin tietoa käsillä. Logistiikkavastaava kertoo heti, että tavara voisi lähteä liikkeelle vilkkaamminkin, mutta välillä pitää käydä toimistolta tarkistelemassa.  

Mitä tapahtuu, kun laitetaan vaikkapa talousihmiset, asiakaspalvelu ja tuotannon asiantuntijat keskustelemaan siitä, voisiko prosessia parantaa? Jos heitetään hetkeksi vanhojen järjestelmien asettamat rajoitteet taakse? Entä jos talouspuolella oleva tieto olisikin asiakaspalvelussa tai varastolla heti eikä vasta ylihuomenna? 

Saamme lukea usein lehdistä kansainvälisistä esimerkkiyrityksistä, joissa liiketoimintaprosessi on viritetty huippuunsa ja joissa automatiikka ja robotiikka pyörittävät reaaliaikaisesti yrityksen toimintoja, jotka on kytketty yhteen moderneilla rajapinnoilla. Ihailtavaa, mutta kalskahtaako amazonmaisen vaativalta ja vähän kylmältäkin? Toisaalta esimerkeistä voi jo ennustaa, että omatkin asiakkaat vaativat pian meiltäkin samanlaista sujuvuutta.  

Uskallan ehdottaa ratkaisua: järjestäkää aika ajoin yrityksenne talousihmiset, myynti, asiakaspalvelu ja tuotannon porukka yhteen. Monet ovat seurailleet, mitä teknologian maailmassa tapahtuu. Kas, tässä teillä onkin ketterä, virtuaalinen liiketoimintaprosessien kehitystiimi. Olen päässyt näitä hetkiä näkemään, ja voin melkeinpä luvata, että pieniä ihmeitä alkaa tapahtua. Heittäkää ilmoille haaste, ja tiimeille vapautta selvitellä ja kehitellä ehdotus. Saattaa olla, että käsissänne on huipputeknologian kehitystiimi. Ja se on ollut yrityksessänne koko ajan! 

 

Asiasanat