Uutishuone / Haastattelut

Voglian tuotelupaus vastaa tiedostavan kuluttajan toiveisiin

Kirjoittanut Sini-Marja Ant-Wuorinen Perheyritysten liitto

Julkaistu 22.09.2021

Vaatevalmistaja Voglia vannoo uusien innovaatioiden ja kokeilukulttuurin nimeen. Yritys on testannut ja konseptoinut mm. vaatelainaamoa sekä digitaalista vaatteiden sovituspalvelua. Uusimpana palveluna on juuri lanseerattu tuotelupaus-kokonaisuus, joka koostuu kolmesta osasta: takuusta, korjaus- ja räätälöintipalveluista sekä valikoimasta laadukkaita ja helppokäyttöisiä vaatehuoltotarvikkeita asiakkaan omaan käyttöön. Kaiken takana on käytössä kestävä vaate, joka on myös ekologisesti kestävä valinta tämän päivän tiedostavalle kuluttajalle.

Voglia Tuotelupaus -konseptin  tarkoitus on tuoda konkreettisella tasolla esiin, kuinka tärkeää vastuullinen pukeutuminen ja kuluttaminen Voglialle on. Tavoitteena on, että Voglian vaatteet ja asusteet kestäisivät oikein pidettyinä ja huollettuina vuosia ja vuosikymmeniä, jopa sukupolvilta toisille.
Syyskuusta 2021 alkaen Voglia myöntää vaatteilleen on vuoden takuun. Tämä kattaa sekä materiaalin että valmistuksen. Takuu on voimassa sekä suoraan Voglialta, että jälleenmyyjän kautta ostettaessa. 

”Periaate on aivan sama kuin on ollut vuosikymmenet elektroniikassa, kelloissa, varaosissa ja niin edelleen. Vaatealalla takuu ei ole ollut tyypillistä”, Voglian toimitusjohtaja ja kolmannen polven yrittäjä Katriina Virtanen sanoo. "Takuu vaatteelle on keino vakuuttaa kuluttaja vastuullisuudesta.”

Takuu on yksi osa Voglian tuotelupausta, johon kuuluvat myös korjaus-, kustomointi- ja huoltopalvelut. Voglia julkaisee myös materiaalia itsenäisen vaatteen korjaamisen tueksi.

"Vaatteille ostettavat lisäpalvelut, kuten esimerkiksi lyhennys, mallin muokkaus tai vetoketjun vaihto puolestaan tulevat lisäpalveluna. Uskomme vaatteiden tuunaamisen ja tähän liittyvien palveluiden tarpeen lisääntyvän. Tarvitsemme siihen toimivan prosessin ja digialustan, jota kehitämme koko ajan.”

Tekstiilialalla kestävyyden ja pitkäikäisyyden kasvattaminen on vahvin vastuullisuustrendi. Kertakäyttömuoti kuormittaa luontoa. Kuluttajien tietoisuus ja halu toimia vastuullisesti on lisääntynyt ja Voglialla sen nähdään lisääntyvän jatkossakin. Haasteena vaatevalmistajalle on, kuinka onnistua yhdistämään teollisen valmistuksen ja asiakkaan tarvitseman kustomoinnin prosessiksi, joka on kuluttajalle mieluisa, vaivaton sekä lisäksi liiketoiminnallisesti kannattavaa.

Tekstiilialalla kestävyyden ja pitkäikäisyyden kasvattaminen on vahvin vastuullisuustrendi.

”Pyrimme vaikuttamaan vaatteen käyttöön liittyviin mielikuviin ja siten asiakkaan käyttäytymiseen. Luotamme siihen, että yhä useammat kuluttajat haluavat toimia vastuullisesti ja ovat kiinnostuneita omasta hiilijalanjäljestään.”

Virtasen mukaan vaatteen hiilijalanjälki muodostuu ensin raaka-aineiden valmistamisesta, tämän jälkeen kankaan ja tuotteen valmistuksesta sekä lopulta valmiiden tuotteiden kuljetuksesta tehtaalta kauppaan ja asiakkaalle. ”Vaatteen suurin hiilijalanjälki syntyy kuitenkin asiakkaan käsissä normaalista pesusta ja käytöstä. Mitä kauemmin vaatteen käyttöä voi jatkaa, sitä vähemmän kuormittava vaate on.”

Voglian vaatteet valmistetaan pääasiallisesti Virossa omissa tehtaissa. Korjauspalvelut ja takuutyöt voidaan toteuttaa Voglian tehtaan tiloissa Lammilla Hämeenlinnassa. Voglia käyttää osaavaa henkilökuntaansa ompelutöihin.

Voglian palvelun ensisijainen kohderyhmä:

Aikaiset omaksujat, n. 35-45 vuoden ikäiset ”diginatiivit”

”Tämä kohderyhmä tekee valintoja entistä harkitsevammin, miettii vastuullisuutta ja tuotteen koko elinkaarta.
He vuokraavat tottuneesti jo esimerkiksi kaupunkiautoja tai vaikkapa lastenrattaita. Tuotteen omistaminen ei ole heille itseisarvo.”

Voglia

perustettu vuonna 1983

kotipaikka: Lammi

liikevaihto: 3,1 milj. eur *

henkilöstö: 29 *

 

(*vuodelta 2020)

Katriina Virtanen

30-vuotias

Voglian toimitusjohtaja, edustaa perheyrityksen kolmatta sukupolvea 

Koulutukseltaan BBA 

Harrastuksena mm. crossfit 

 

Asiasanat
Työelämä Vastuullisuus Yrittäjyys