Uutishuone / Korona

Perheyritysten jatkajat koronakriisin keskellä - Lauri Kovanen

Kirjoittanut Sini-Marja Ant-Wuorinen Perheyritysten liitto

Julkaistu 28.04.2020

Epävarmuutta, pelkoa ja unettomia öitä. Toisaalta myös sisuuntumista ja tsemppihenkeä. Miten nuoret perheyritysten vetäjät ovat selvinneet poikkeuksellisen kevään yllättävissä käänteissä? Kysyimme Perheyrityksessä vastuurooleissa toimivilta jatkajilta tunnelmia koronakriisin myrskyn silmässä. 

Pitkän linjan yrittäjä ja viime vuonna Perheyritysten liiton Perheyritys-lähettilääksi valittu Lauri Kovanen luotsaa tilausajoyhtiö Helsinki Limo Oy:ta. Helsinki Limon toimintaan koronakriisi on iskenyt kovalla kädellä. Lupaava alkuvuosi tyssäsi kuin seinään maaliskuussa. 

Helsinki Limon tapauksessa toimenpiteisiin oli ryhdyttävä heti. Esimerkiksi YT-neuvottelut piti aloittaa välittömästi. Lauri Kovanen toteaa pysyneensä alkujärkytyksestä huolimatta koko ajan rauhallisena ja toimintakykyisenä. Ratkaisukeskeisen kriisiajattelun Lauri Kovanen arvelee periytyneen yrittäjäisältä,  joka on elänyt ja kokenut 90-luvun laman. Myös puhtaasti vaiston varassa tehty päätös hankkia uutta kalustoa juuri ennen koronakriisiä nimenomaan toiselta kotimaiselta perheyritykseltä on tuntunut hyvältä ratkaisulta juuri nyt vaikean tilanteen keskellä.  

– Myyjä oli jo heti koronatilanteen alettua selvittänyt rahoitusyhtiöltä autojen rahoitukseen lyhennysvapaan Kovasen puolesta. Kasvollinen omistajuus ja vastuullisuus on todella korostunut tässä kriisissä, hän summaa. 

Kaiken keskellä yrittäjä kiittelee myös henkilöstöään.  

-   Meillä koko henkilöstö ottanut tämän kaiken tosi hyvin. Ei olisi vielä hetki sitten kukaan voinut uskoa että tällainen asia tulee ja oikeasti pysäyttää käytännössä koko tämän toimialan. Kaikki ymmärsivät heti tilanteen. Jengi on pitänyt yhtä ja se on hienoa. 

"Kasvollinen omistajuus ja vastuullisuus on todella korostunut tässä kriisissä."

 Uudenlaisia liiketoimintamalleja ei Helsinki Limon toimialla ole mahdollista juurikaan kehitellä vallitsevissa olosuhteissa. 

–  Jotain pientä, mutta ei oikein ole sellaista jolla olisi oikeasti taloudellista merkitystä. Omalla alallamme Helsinki Limo on nk. ravintoketjussa sellaisessa kohdassa, josta on mm. hinnoittelun vuoksi aika hankala vaihtaa toimintakonseptia. Kuljetusalalla on paljon alemman hintaluokan toimijoita, joilla myös sama tilanne. Totta kai joka kerta kun joku tulee ja maksaa niin on tietysti hyvä fiilis. Omat somekampanjoinnit ovat meillä enemmän sellaista tulevaisuuteen suuntautuvaa markkinointia. Että pidetään meidät asiakkaiden mielessä kun tämä vielä joskus on ohi. 

Sosiaalisena ihmisenä ja laajan verkoston omaavana Lauri on ollut paljon tekemissä yrittäjäkollegoiden kanssa viime viikkojen aikana.  

–Kyllä tässä tulee puhuttua useamman yrittäjäkollegan kanssa ihan päivittäin. Yleinen tunnelma on se, että tilanne on haastava ja raskaasti tämä on moneen osunut. Yritetään kuitenkin mennä positiivisen kautta. 

Lauri Kovanen korostaa vertaisverkoston merkitystä tiedon ja ja tuen jakamisessa.

– Rohkaisun saaminen vaikeisiin päätöksiin on hyvä saada tutulta verkostolta, joka tietää tilanteen. Huoli tulevasta tässä on toki päällimmäisenä.  Mutta ei auta. Jollain tästä noustaan. Pakko, hän toteaa. 

 

Lauri Kovanen

Asiasanat
Vastuullisuus Yrittäjyys Korona
Tilaa uutiskirjeemme tästä