Uutishuone / Maakuntien Veturit

Juustoportista kehittynyt laaja-alainen ruokatalo

Julkaistu 14.03.2025

Eteläpohjalaisen Juustoportin tarina kiertyy vuoteen 1966, kun jalasjärveläinen maatila alkoi valmistaa myyntiin leipäjuustoa.

”Varsinainen yritys perustettiin vuonna 1989, jolloin vanhempani Timo ja Marjo Keski-Kasari avasivat tien varteen kahvilan, jonka yhteen rakennettiin juustola”, kertoo Niklas Keski-Kasari, joka vastaa Juustoportin markkinoinnista, viestinnästä ja vastuullisuudesta.

”Olemme koko perhe mukana yrityksessä tavalla tai toisella, minä ja vanhempani sekä kolme sisarustani.”

Tänä päivänä Kurikan Jalasjärvellä sijaitseva Juustoportti on ruokayritys, joka valmistaa maitotuotteiden lisäksi ruokatehdas Kasvisgallerian kasvistuotteita Kuopiossa.

”Valtaosa tuotteistamme on edelleen maitopohjaisia, mutta alamme olla merkittävä tuottaja myös mehuissa ja ruokatuotteissa. Teemme hyvin erilaisia tuotteita”, Keski-Kasari toteaa.

Tuotevalikoimaan kuuluu tuotteita maidosta, kermasta ja juustoista voihin, jogurtteihin ja muihin hapanmaitotuotteisiin. Erilaisia juustoja on kolmisenkymmentä. Valikoimassa on myös kauratuotteita sekä vege- ja proteiinituotteita. Frezza-kahvijuomat siirtyivät Juustoportille kaupan myötä vuonna 2023.

Jalasjärven ohella yrityksellä on liikenneasemat Mäntsälässä, Kärsämäellä, Ylöjärvellä ja Kuopiossa. Niissä voi pysähtyä tekemään ostoksia ja lounastamaan ravintolassa. Liikenneasemien suosiosta kertoo se, että Tilausautokuljettajat ry valitsi Juustoportti-ketjun vuonna 2022 vuoden taukopaikaksi.

”Kuuntelemme todella herkällä korvalla asiakkaita niin suorissa kohtaamisissa liikenneasemilla kuin sosiaalisessa mediassa. Skannaamme sitä, mitä kuluttajat haluavat. Heitä vartenhan me tätä työtä teemme”, korostaa Keski-Kasari.

”Kaikki lähtee siitä, että olemme uteliaita maailmalle ja pyrimme tekemään kaiken vähän paremmin ja eri tavalla. Maailma muuttuu, mutta yritämme nähdä aina mahdollisuuksia. Se on yksi kasvumme salaisuus.”

Juustoportti-konsernin liikevaihto oli vuonna 2024 noin 122 miljoonaa euroa. Työntekijöitä sillä on kaikkiaan vajaa neljäsataa. Tuotannosta menee noin 10 prosenttia vientiin, lähinnä Britanniaan, Baltiaan ja Keski-Eurooppaan.

Yhteistyökumppaneista tärkeimpiä ovat maitotilalliset, joilta Juustoportti hankkii tarvittavan maitonsa. Vuodessa yritys käyttää tuotteisiinsa yli 70 miljoonaa litraa maitoa. Valmiita tuotteita yritys valmistaa vuodessa yli 80 miljoonaa kiloa.

”Meijerissä käyttämämme maito tulee suurimmaksi osaksi lähialueelta, sillä täällä Etelä-Pohjanmaalla on paljon maitotiloja. Luomumaitoa saadaan myös kauempaa”, kertoo Keski-Kasari.

Juustoportti tunnetaan erityisesti Vapaan lehmän -tuoteperheestään, jonka yritys lanseerasi markkinoille kymmenen vuotta sitten.

”Vapaan lehmän maitotilat ovat sopimustiloja, joille me maksamme tavallista korkeampaa tuottajahintaa. Tilat ovat sitoutuneet kehittämään eläinten hyvinvointia, minkä toteutumista seurataan kymmenillä eri mittareilla. Vapaat lehmät elävät vapaana pihatoissa ja ulkoilevat ympäri vuoden. Kesäisin ne pääsevät laiduntamaan”, kertoo Keski-Kasari.

”Meille myönnettiin vuonna 2017 ensimmäisenä yrityksenä Euroopassa maailmanlaajuinen Welfare Quality -sertifikaatti, joka perustuu eläinten hyvinvoinnin mittaamiseen.”

Keski-Kasarin mukaan Juustoportti on kiinnittänyt alusta lähtien paljon huomiota vastuullisuuteen. Se on tärkeää myös kuluttajille, jotka ovat varsin valveutuneita. Palkintoja yritys on saanut vuosikymmenten varrella lukuisia niin tuotteistaan kuin alan rohkeana uudistajana.

”Palkinnot merkitsevät erityisen paljon meidän työntekijöillemme, jotka tekevät työtä suurella intohimolla. Koneet ovat samanlaisia joka paikassa, ihmiset ratkaisevat.”

 

Asiasanat