Uutishuone / Perheyritystarinat

Heirol- Laatu on sitä, että ei tarvitse ostaa koko ajan uutta tuotetta

Julkaistu 07.05.2018

Ruoanlaitto on yksi parhaimmista asioista, mitä ihminen itselleen tekee.
Perheyritys Heirol haluaa kannustaa ihmisiä tekemään itse hyvää ja terveellistä ruokaa - ja pitämään hauskaa samaan aikaan.

Teksti: Tarja Rannisto

Kuvat: Vesa-Matti Väärä

 

Heirol perustettiin yrityksen nykyisen toimitusjohtajan ja omistajan, Rolf Mobergin, Heimo-isän haaveesta. Sitä ennen Heimo oli myynyt taloustavaroita jo reilun parisenkymmentä vuotta eri yrityksissä ja oli kerryttänyt itselleen melkoisen asiantuntemuksen alan tuotteista ja markkinoista. Oman yrityksen perustaminen oli helppo päätös, ja koulusta juuri valmistunut poika oli kuin tilauksesta valmiina ryhtymään isänsä kanssa hommiin.

Tänä kesänä yritykselle tulee 27 toimintavuotta täyteen. Näihin vuosiin mahtuu paljon. 31 vuotta sitten Rolf muun muassa tapasi vaimonsa Cristinan, joka siirtyi yritykseen vaatealalta. Cristina Moberg tuo tuulahduksen italialaista syntyperäänsä Heirolin tuotevalikoimaankin, kuten korkealaatuiset pastan valmistussarja Marcaton sekä Bialetti-espressokeittimen.

Emme erottele työtä ja vapaa-aikaa - tämä on elämää

Hyviä puolia perheyrittämisessä on, että se yhdistää Rolfin ja Cristinan ja saa heidät miettimään samoja asioita. Kaupallisesti suuntautuneella perheellä näkemykset kohtaavat hyvin, mutta molemmilla on myös omat erilaiset vahvuudet: Rolf vainuaa myynnilliset asiat ja Cristinan kyvyt tulevat esiin erityisesti visuaalisten asioiden yhteydessä.

- On kiinnostavaa olla kaikessa itse mukana ja saada tehdä sellaisia päätöksiä, jotka me itse katsomme parhaimmiksi, Rolf tiivistää.

Kun perheen molemmat vanhemmat työskentelevät yhdessä, on luonnollista, että työasiat kulkeutuvat usein kotiin asti.

- Emme koe työn tuomista kotiin kuitenkaan minään mörkönä. Ajattelemme molemmat niin, että työ- ja vapaa-aika eivät ole toisistaan erillistä ajankäyttöä, vaan sekoitamme ne sujuvasti toisiinsa, kertovat Rolf ja Cristina yhdessä.

- Puhumme yritykseen liittyvistä asioista paljon myös lastemme kanssa - hyvällä tavalla. Heillä on hyvin positiivinen asenne Heirolia kohtaan ja ymmärrys siitä, mitä laatu merkitsee. Lisäksi, kun voimme olla paljon yhdessä, kuulemme nuoriltamme paljon hyviä ideoita.

- Emme koskaan painosta lapsiamme jatkamaan yrityksessämme, koska silloin he eivät ainakaan siitä innostu. Sen sijaan osallistamme heitä keskustelujen lomassa kertomaan mielipiteensä. Täysi-ikäiset tyttäremme näyttävätkin olevan luonnostaan kiinnostuneita työstämme ja ajatukset kohdistuvat Heiroliin, sanoo Rolf ilahtuneena.

Myös perheen hiukan nuoremmat pojat voivat jo nyt kuvitella tulevaisuudessa olevansa osa Heirol-perhettä.

Laatu loistaa Suomessa poissaolollaan

Suomessa ruokaan liittyvät asiat ovat olleet nousutrendissä viime vuodet. Myös ruoanlaittovälineala on kehittynyt, mutta se ei näy Suomessa siitäkään huolimatta, että iso osa kuluttajista on kiinnostuneita korkealaatuisista ja toimivista välineistä. Rolf Moberg näkeekin Suomen keittiövälinemarkkinoiden olevan laadullisesti hyvin kaukana esimerkiksi Ruotsista. Alan erikoisliikkeitä löytyy alle kymmenen, pääasiassa Helsingissä, kun Ruotsissa niitä on noin 250.

- Lisäksi Tanskassa on miljoona ihmistä vähemmän kuin Suomessa, mutta lähes kolmesataa alan myymälää täynnä eri huippubrändejä ja laatutavaraa.

- Olemme täällä vähän kuin halpahallissa, kun keskitytään liikaa hintaan laadun sijaan. Kuluttajat haluavat ostaa laatutavaraa, mutta kun kaupoista ei niitä saa, keittiövälineitä ostetaan netissä ulkomailta, Rolf  harmittelee.

Mobergit ovat itse äärimmäisen tarkkoja siitä, että Heirolin tuotteissa hinta-laatu-suhde on hyvä. He eivät pyri olemaan halvin alan toimija, sillä laadusta ei haluta tinkiä.

Teemme ruoanlaitosta iloisen ja positiivisen asian

Muotoilua Mobergit eivät koe hankalaksi tai monimutkaiseksi, vaan tuotteiden muoto saattaa syntyä hyvin arkipäiväisesti muiden töiden lomassa. Esimerkiksi Heirolin kalapiikki on entisen varastomiehen suunnittelema:

- Hän oli kalamiehiä ja tiesi tarkalleen, millaisia ominaisuuksia toimivassa ja käytännöllisessä kalapiikissä tulee olla, ja sellaista ei ollut markkinoilla. Piirsin siitä ruutupaperille kuvan ja lähetin sen Kiinan tehtaallemme, jossa suunnittelija viimeisteli tuotteen. Valmis tuote valittiin Suomen parhaaksi kalapiikiksi, muistelee Rolf Moberg.

Heirolissa on parhaillaan brändin uudistus, jolla halutaan tuoda ihminen mukaan keittiövälinemarkkinoille. Tuotteissa ei ole Rolf Mobergin mukaan kyse pelkästä välineestä ja sen eri ominaisuuksista:

- Haluamme korostaa, että kun ruoanlaitossa on sydän mukana ja fiilis nousee, on lopputuloskin erinomainen.

Asiasanat