Uutishuone / Perheyritystarinat

Monta tapaa omistaa - Palin Granit

Julkaistu 29.08.2018

Palinin sisarukset leikkivät pieninä Carraran marmorilouhoksilla ja tottuivat näkemään oman yrityksen tuotoksia maailman suurkaupungeissa. Kivinaiset ovat löytäneet kumpikin oman tapansa olla mukana perheyrityksen jatkajina.

Maria Palin:

Meidän perheessä on suurten kivimiesten rinnalla aina kulkeneet vahvat naiset. Olemme kuulleet isoisoisämme Antti Palinin vaimosta Idasta ja nähneet myös mummimme ja äitimme suuren merkityksen perheyrityksessä. Antti Palin oli kiertävä kivimies, joka oli mukana rakentamassa Kultarantaakin. Kaksi hänen pojistaan, joista toinen on pappamme, laajensivat yritystä kiviveistämöstä louhintaan. He myös aloittivat yrityksen vientitoiminnan.

Olin koululaisena matkalla Taiwanissa ja siellä katselin korkealta kaupungin yli ja näin pyöreämuotoisen ison ostoskeskuksen. Siihen on punainen graniitti tuotu meidän louhimolta Taivassalosta. Se tuntui ihan mielettömältä. Samoin vaikuttavaa on ajatella New Yorkin Manhattania, jossa on monia korkeita rakennuksia, joissa on käytetty meidän louhimoiden Balmoral-graniittia.

Minulla on ollut vaihe, jolloin yritys ei kiinnostanut niin paljon. Lähdin opiskelemaan italialaista filologiaa ja kiinnostuin ympäristöasioista. Opiskelin yritysviestintää Sveitsissä. Kun lähdin operatiivisesti mukaan Palin Granitiin viestintä- ja markkinointitehtäviin, minulle oli todella tärkeää, että tuote ja tuotanto ovat sellaisia, joihin voin uskoa. Kiven louhintatapa on niin luonnollinen ja ympäristöystävällinen, että sen puolesta on helppo puhua.

Kilpailu kivialalla on koventunut paljon tehdasvalmisteisen kiven ja muiden materiaalien yleistymisen myötä. Menestyäkseen pitää osata markkinoinnissa painottaa tälle ajalle tärkeitä asioita, kuten kestävän kehityksen arvoja. Meidän sukupolvemme on tuonut kivialan markkinointiin paljon uutta. Rakennusten hiilijalanjälkeen kiinnitetään nyt paljon huomiota ja silloin esimerkiksi läheltä louhittua kiveä arvostetaan. Yrityksen markkinoinnissa merkityksellisen tarinan tärkeys on korostunut.

Puhuminen on perheyrityksessä kaikkein tärkeintä. Keskustelut, joita perheen sisällä yrittämisestä käydään ovat suuri voimavara, jolla taataan jatkuvuus. Perheyrityksissä suurin vahvuus on hiljainen tieto. Kun on pienestä pitäen nähnyt ja kuullut paljon ja lisää siihen oppia ja vaikutteita ulkopuolelta, voi yritykseen tuoda paljon ainutlaatuista osaamista.

Suurin ahaa-elämys on ollut ymmärtää, ettei ole pakko alkaa itse toimitusjohtajaksi, jos haluaa, että perheyritys jatkuu. On monia tapoja löytää oma roolinsa. Itselleni valtavan tärkeä juttu on ollut huomata, että voin olla mukana aktiivisena ja vastuullisena omistajana. Siitä roolista en aio luopua.

Tein viime vuonna muutoksen elämässäni ja lähdin Palin Granitin viestintäpäällikön tehtävästä matkailualalle saaristoon. Tämän vuoden alusta minulla on ollut oma yritys, pyöritän kyläkauppaa ja vierasvenesatamaa Iniössä. Oman yrityksen kautta tuntuu, että olemme isän kanssa alkaneet ymmärtää paremmin toisiamme kuin ikinä. Isä on nähnyt, kuinka paljon yrityksen perustaminen on vaatinut ja hän arvostaa sitä työtä.

Kira Palin:

Kysyin pienenä isältä, onko mahdollista olla kivinainen ja kilparatsastaja. Isä vastasi, että ehdottomasti. Meidän alalla ei kuitenkaan ole paljon kivinaisia, eikä varsinkaan nuoria naisia. Sen huomaa vaikkapa messuilla maailmalla, siellä nuorta naista saatetaan ihmetellä meidän osastolla.

Olen kasvanut koko ikäni yrityksen kanssa, se on aina ollut osa elämää. Muuta ei osaa kuvitella. Matkat joita olemme perheenä tehneet, ovat olleet suurimmaksi osaksi asiakkaiden luokse vaikkapa Espanjaan tai Italiaan. Muistan varsinkin Carraran marmorilouhimon, jossa hypimme ympäriinsä ja ihailimme hienoja koneita. Ne olivat aina todella perhekeskeisiä reissuja, joista jäi positiivinen kuva koko alasta.

Aloitin Palin Granitissa töissä kokopäiväisesti tämän vuoden alusta. Ensimmäisen puoli vuotta vain imin kaikkea tietoa. Istun kuunteluoppilaana lähes kaikissa isän palavereissa ja kuuntelen mitä hän tekee ja miten puhuu. Luen paljon ja opin myös muilta. Tätä kautta muodostan omat mielipiteet ja päätökset. Minulla on ollut alussa apuna myös ulkopuolinen mentori ja hän on osannut neuvoa juuri niissä asioissa, joita perheyrityksessä mietitään.

Tulemme isän kanssa hyvin toimeen. Olemme aika samanlaisia, emme hirveästi fundeeraa, vaan olemme käytännönläheisiä. Isä kyllä kuuntelee minua, mutta odottaa, että ideoiden heittelyn sijaan minulla on konkreettisia ehdotuksia, miten joku asia tehdään paremmin.

Ainakin tähän mennessä olemme hyvin pystyneet pitämään työasiat toimistossa. Todella paljon tekisi mieli jutella työasioista kotonakin, mutta yritän säästää itseäni, etten ole työmoodissa koko ajan. Olen samaa mieltä Marian kanssa siinä, että kommunikaatio on perheyrityksessä kaikkein tärkeintä. Jos joku asia haittaa tai mietityttää, ei saa olla liian kiltti tai arka sanomaan. On kyllä tilanteita, että perheenjäsenelle tulee sanottua suoremmin, kuin jollekin kollegalle sanoisi.

Meillä on mahtavia työntekijöitä, jotka ovat sitoutuneet yritykseen. Meillä on töissä ihmisiä, jotka olen tuntenut koko ikäni. Tietysti tilanne on uusi, kun olen nyt kollega, enkä pieni lapsi. Mutta olen huomannut, että työntekijöille seuraavan sukupolven mukaan tuleminen on positiivinen asia. Se antaa merkin, että omistajilla on vahva usko tulevaisuuteen.

On olemassa sellainen asia, kuin kivimiehen optimismi, eli luotto siihen, että kallion alta löytyy aina se paras kivi. Vaikka välillä minäkin mietin muita aloja, tuntuu nyt todella hienolta ja tärkeältä olla töissä omassa yrityksessä. Isän 40 vuoden aikana kertyneen tietotaidon eteenpäin antamisessa kestää, mutta minulla on olo, että saan oppia ihan rauhassa. On hienoa, että minulle annetaan mahdollisuus vaikuttaa siihen, millaiseksi meidän yritys muuttuu, kun kiviala uudistuu.

 

FAKTALAATIKKO:

Palin Granit on suomalaisen graniitin tuottamiseen erikoistunut kivialan yritys.

Perustettu vuonna 1921.

Pääkonttori sijaitsee Lappeenrannassa.

 

Asiasanat
Omistajuus