Uutishuone / Perheyritystarinat

”Ilman serkkuja yrittäminen olisi yksinäistä” -Tammer Brands

Kirjoittanut Anna Gustafsson

Julkaistu 08.07.2019

Kilpailuhenkiseksi itseään kuvaileva serkuskolmikko johtaa perinteikästä, mutta voimakkaasti uudistuvaa kuluttajatuotebränditaloa. Kaikille löytyi yrityksestä itselle sopivat tehtävät ja tavoite kansainvälistymisellekin on yhteinen.

Oliko aina selvää, että tulet töihin perheyritykseen?

Vesa: Olen ollut täällä enemmän tai vähemmän aina töissä, 7-vuotiaasta asti. Isäni Reijo Mäenpää toimi Tammer Brandsin toimitusjohtajana todella pitkään, 35 vuotta. Veljeni Ville on myös töissä perheyrityksessä, emmekä ole muuta vaihtoehtoa oikein miettineetkään.

Peter: Olin ollut täällä kesätöissä ja jouluapulaisena koko nuoruuden ja myöhemmin hallituksen jäsenenä. Suhde yritykseen on ollut aina läheinen. Kävin tekemässä tutkinnon Sveitsissä ja palasin Suomeen tekemään kiinteistökehityshanketta. Sen päätyttyä tarjoutui mielenkiintoinen tilaisuus perheyrityksessä ja päätin tulla mukaan Tammer Brandsin päivittäiseen toimintaan.

Zachary: Minä tein alkuun uraa muualla. Toisinkin olisi voinut mennä, mutta tein päätöksen, että haluan perheyritykseen mukaan. Olin Moskovassa töissä ja palasin sieltä Suomeen. Jälkeen päin mietittynä päätös oli aivan oikea. En koe, että minua olisi pakotettu, vaikka muualla olisi voinut olla helpompi ura. Veljeni ja siskoni ovat myös omistajia, mutta eivät tällä hetkellä operatiivisessa toiminnassa mukana.

Miten olette onnistuneet siinä, että kaikille on löytynyt riidoitta sopiva rooli yrityksessä?

Zachary: Meillä on käynyt hyvä onni siinä, että kaikki kolmannen sukupolven edustajat, jotka ovat halunneet olla mukana päivittäisessä toiminnassa, ovat löytäneet itselleen sopivia tehtäviä. Myös se auttaa, että mietimme kaikki yrityksen parasta pitkällä aikavälillä. Tietysti sekin helpottaa, että tulemme todella hyvin toimeen keskenämme.

Peter: Meillä on yrityskulttuurina Tammer Brandsissä antaa nopeasti vastuuta ja vapautta, jos sitä haluaa ottaa. Tämä pätee myös meihin kolmeen. Asetamme yhdessä tavoitteen, mutta emme sanele miten siihen pitää päästä. Tämä on Vesan isän luomaa johtamiskulttuuria, jonka olemme hyväksi havainneet ja koemme yhdeksi yrityksen menestystekijäksi. Arvostamme lisäksi toistemme osaamista ja vahvuuksia.

Zachary: Olemme kaikki kilpailuhenkisiä ja haluamme onnistua. Emme ole tyytyväisiä, jos yrityksellä ei mene hyvin. Se motivoi. Konfliktitilanteet perheyrityksessä ovat erilaisia. Serkuille voi antaa suoraa palautetta eri tavalla kuin muille työntekijöille. Mielestäni on hyvä, että on mahdollisuus nostaa pöydälle erilaisia asioita ja ratkoa niitä yhdessä. Riidat estetään parhaiten keskustelevalla ja avoimella tyylillä. Ilman serkkuja yrittäminen olisi todella yksinäistä.

Miten olette huomioineet vastuullisuuskysymykset kaupan alalla?

Peter: Vastuullisuuden merkitys kasvaa koko ajan ja siihen myös panostamme. Perheyrittäjälle maineen ylläpitäminen on vieläkin tärkeämpää kuin muille yrityksille, sillä me ajattelemme yrityksen kehittämistä aina vuosikymmenten päähän. Siksi hakeudumme vain luotettavien kumppanien kanssa yhteistyöhön.

Vesa: Meillä on paljon asiakkaita, jotka kysyvät heti, onko tuote suoraan auditoidulta tehtaalta. Maineriski on suuri, jos joku asia ei ole kunnossa. Meillä on etuna se, että olemme vanha yritys ja meillä on pitkät suhteet toimittajiin. Tunnemme yhteistyökumppanimme ja tuotteiden valmistusolosuhteet läpi koko hankintaketjun. On mielenkiintoista seurata kuluttajien käyttäytymistä. Toistaiseksi hinta on ohjannut ostopäätöksiä, mutta on hienoa nähdä, että tietoisen kuluttamisen osuus kasvaa koko ajan. Ostopäätös on nykyään harkitumpi ja meilläkin tuotteiden hintataso ja laatu ovat nousseet. Aina kuin mahdollista, pyrimme valitsemaan kierrätettävän ja kestävän tuotteen myyntiin ja olemme mieluusti etujoukoissa.

Zachary: Meidän ei tarvitse ajatella jokaisen kvartaalin tulosta, kun perheyrityksen kvartaali on 25 vuotta. Siksi meillä on mahdollisuus ottaa myyntiin laadukkaampi tuote, vaikka sen hinta olisikin hiukan kalliimpi. Kuluttajat etsivät nyt kokonaisuuksia ja elämyksiä ja juuri tähän olemme vastanneet.

Peter: Tammer Brandsin missio istuu hyvin meidän kaikkien arvomaailmaan. Tunnemme pohjoiseurooppalaisen arjen yli kuuden vuosikymmenen ajalta. Koemme onnistuneemme brändiemme rakentamisessa ja tuotteistamisessa, kun ne tuovat käyttäjilleen iloa, hyötyä ja arjen helppoutta sekä tukevat asiakkaittemme liiketoimintaa.

Miten työn tekeminen on muuttunut edellisen sukupolven ajoista?

Vesa: Kun isäni oli toimitusjohtajana, perheyrittäminen näkyi kotona siinä, että isällä oli pitkät työpäivät. Hän teki töitä seitsemän päivää viikossa, vähintään 10–12 tuntia päivässä. Lapsena mietin välillä, että onko tämä ihan tavallista, kun jouluaattoaamunakin oltiin töissä. Isä on nyt 75-vuotias ja on edelleen täällä joka päivä töissä. Minulla on pieniä lapsia, enkä ole jatkanut samaa tapaa tehdä töitä. Pyhitän viikonloput perheelle ja palautumiseen.

Zachary: Vesan isällä oli tapana olla työpaikalla ensimmäisenä ja lähteä viimeisenä. Nykyään kännykät ja läppärit kulkevat mukana, eikä ole samanlaista painetta olla koko ajan paikan päällä. Uskon, että olemme siinä mielessä parempia kuin edellinen sukupolvi, että osaamme pitää työn ja arjen erillään ja antaa aikaa perheelle. Ei silti, ei meistä kukaan malta mennä lomalle viikoiksi ilman, että lukee sähköpostia.

Peter: Toisaalta meidät on tavallaan aivopesty seuraamaan alaa myös vapaalla. Kun matkustimme lapsena äidin kanssa, emme menneet museoihin, vaan tavarataloihin katsomaan esillepanoa ja tuotevalikoimaa. Se tapa on meillä kaikilla jatkunut.

Mitkä ovat yrityksen tavoitteet seuraaville vuosille?

Zachary: Meillä on vielä mahdollisuus kasvaa Suomen markkinoilla, mutta erityisesti viime vuosien ajan vienti on ollut kasvussa. Pidämme kotimarkkinanamme tänä päivänä koko Pohjois-Eurooppaa. Tavoitteena on päästä 100 miljoonan liikevaihtoon kahden vuoden päästä.

 

Tammer Brands Oy

Aulis Mäenpää perusti Tammer-Tukku Ky:n vuonna 1954. Hän aloitti uransa myymällä äidin valmistamia munkkeja ja limonadeja polkupyöränsä tarakalta. Yrityksen nimi on vuodesta 2019 ollut kansainvälistymisen myötä Tammer Brands. Tampereella pääkonttoriaan pitävän bränditalon valikoimissa on yli 50 kaupallista brändiä ja yli 20 000 tuotetta. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2018 90 miljoonaa euroa ja se työllistää 200 henkeä.

 

Zachary Mäenpää, 37.

Toimitusjohtaja

Koulutus: Bachelor of Business Administration (BBA)

Harrastaa: Triathlon, pyöräily, hiihto, moottoriurheilu.

 

Peter Mäenpää, 35.

Kehitysjohtaja

Koulutus: Master of Business Administration (MBA)

Harrastaa: Crossfit, lukeminen, matkustaminen.

 

Vesa Mäenpää, 36.

Kaupallinen johtaja

Koulutus: Bachelor of Business Administration (BBA)

Harrastaa: Kuntosali, veneily, matkustaminen.

 

 

Juttu on julkaistu Perheyrityslehdessä 2/2019

 

 

Tammer Brandsin takana vaikutttavat Mäenpään serkukset

 

Vesa Mäenpää, Zachary Mäenpää, Peter Mäenpää

(Kuva: Mika Kanerva)

Asiasanat