Uutishuone / Ajankohtaista

Onko perheille tilaa Suomessa?

Julkaistu 15.08.2024

Perheyritysten liitto ja Väestöliiton haluavat tuoda esiin perheiden jaksamisen merkityksen koko yhteiskunnan hyvinvoinnin kannalta sekä muistuttaa, että huolehtiessamme lapsiperheiden hyvinvoinnista ja palveluista, vahvistamme myös yritysten ja koko yhteiskunnan toimintakykyä ja tulevaisuutta. Olemme mukana Väestöliiton Kaikki on perheestä -kampanjassa, jonka tavoitteena on kerätä varoja Väestöliiton perheitä tukeviin toimiin, joiden resursseja on jouduttu leikkamaan. Kampanjallaan Kaikki on perheestä Väestöliitto kerää varoja laadukkaan palvelunsa jatkumisen turvaamiseksi.  

"Suomen päättäjät hakevat kuumeisesti ratkaisuja yhteiskuntamme ongelmiin. Väestöliiton näkökulmasta yksi keskeisen tärkeä ratkaisu on aivan silmiemme edessä, mutta jää usein vaille riittävää huomioita. Vahvistamalla lapsiperheiden hyvinvointia, voidaan samalla vahvistaa yritysten ja koko yhteiskunnan hyvinvointia. Yhteiskunta rakentuu perheille, erilaisille ja monimuotoisille. Perheiden muodostumisesta ja kukoistuksesta riippuu yhteiskunnan elinvoima ja uudistuminen: perheissä kasvavat ja elävät kaikkien eri ammattien harjoittajat, yrittäjät ja yritysten työntekijät", Väestöliiton toimitusjohtaja Eija Koivuranta toteaa. 

Väestöliitto on huolissaan kehityskulusta, jossa perheiden ongelmia ehkäisevistä palveluista leikataan samaan aikaan, kun syntyvyys on ennätyksellisen matalaa. Syntyvyyden haasteiden ratkomisen pitäisi olla jokaisen päättäjän mielessä, kun pohditaan maamme taloutta, tulevaisuutta ja huoltosuhdetta. Väestöliiton Perhebarometrin mukaan epävarmuus tulevasta, ihmissuhdehaasteet ja tukiverkostojen puute saavat monet perääntymään toivotun lapsiluvun tavoittelusta. Nuorten aikuisten usko tulevaisuuteen sekä halu ja voimavarat perustaa oma perhe ovat koetuksella, jos he jäävät huolineen yksin. 

Leikkauksia on vaikea ymmärtää myös siksi, että lasten kiireellisten sijoitusten määrä on kääntynyt uudestaan nousuun, vanhempien jaksaminen ja parisuhteet ovat paikoin kovalla koetuksella (THL, FinnLapset-tutkimus), vanhempien suhtautuminen kuritusväkivaltaan on höllentynyt (Lastensuojelun Keskusliitto) ja lasten ja nuorten pahoinvointi sekä kuritusväkivaltakokemukset ovat yleisiä. Kouluterveyskyselyn mukaan 4. ja 5. luokilla opiskelevista 15,7 % on kokenut fyysistä ja 27,7 % henkistä väkivaltaa, 8. ja 9. luokilla tai lukiossa tai ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevista 12,3 % on kokenut fyysistä ja 30,2 % henkistä väkivaltaa. 

Väestöliiton suositun Perhepulma-palvelun jatkuvuus uhattuna  

Perheiden pärjäämistä ja toiveikkuutta vahvistetaan päivittäin Väestöliiton ylläpitämässä Perhepulma-palvelussa. Alle 18-vuotiaiden lasten vanhemmat ja lasta odottavat saavat Perhepulmasta maksutonta keskustelutukea silloin, kun oloa kuormittaa jokin hankala elämäntilanne. Palvelun kysyntä kasvaa vuosi vuodelta, mutta samalla sen resurssit ovat leikkautumassa. Yhteydenotoissa kuuluu nyt selvästi perheiden pahoinvoinnin lisääntyminen. 

"Perhepulma-palvelu on perheille usein se ensimmäinen paikka, jossa oma tilanne ja tuen tarve on otettu puheeksi. Ja yli 90 % meihin yhteyttä ottaneista on päässyt tukemme avulla tilanteessaan eteenpäin. Jos nämä ihmiset eivät olisi hakeneet apua, he voisivat olla jo piankin jonottamassa huomattavasti raskaampiin ja kalliimpiin palveluihin”, toteaa palvelupäällikkö Heidi Schrooten

Ongelmia ehkäisevälle ja perheitä kannattelevalle matalan kynnyksen Perhepulma-palvelulle on huutava tarve. On sekä taloudellisesti että inhimillisesti kestämätöntä, jos perheet saavat apua vasta, kun tilanne on jo kriisiytynyt. Tukemalla vanhempien jaksamista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, voidaan samalla turvata lasten ja nuorten turvallinen kasvu ja kehitys. 

Perheiden hyvinvointi osana yritysten sosiaalista vastuuta 

Perheiden hyvinvoinnin turvaamisen osa-alueita ovat perheystävällinen yhteiskunta ja työelämä sekä helposti saavutettavat palvelut. Perheiden tukeminen on kaikkien yhteinen asia ja koko Suomen kohtalonkysymys. 

Nyt käynnistyvän Kaikki on perheestä -kampanjan yhteistyökumppanina on Perheyritysten liitto, jossa tunnistetaan perheiden hyvinvoinnin olevan myös työelämäkysymys sekä osa yritysten sosiaalista vastuuta. 

"Perhekeskeisyys on yksi Perheyritysten liiton arvoista ja lähellä sydäntämme niin yksilöiden kuin yritystenkin näkökulmasta. Tästä syystä yhteistyö Väestöliiton Kaikki on perheestä -kampanjan kanssa tuntuu luontevalta. Yritykset, jotka tukevat työntekijöidensä hyvinvointia ja perhe-elämää, saavuttavat tutkitusti parempia tuloksia paitsi vahvan yrityskulttuurin, myös tuottavuuden osalta. Perheystävällisyys on osa laajempaa sosiaalista vastuuta, joka heijastuu myönteisesti sekä yrityksen maineeseen että koko yhteiskuntaa"n, toteaa Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Minna Vanhala-Harmanen

"Meistä on upeaa, että Perheyritysten liitto on asettunut tukemaan kampanjaamme ja vahvistamaan viestiämme perheiden tukemisen tärkeydestä", Väestöliiton toimitusjohtaja Eija Koivuranta iloitsee. 

Kaikki on perheestä! kutsuu kaikki mukaan lahjoittamaan, jotta yksikään perhe ei jäisi huolineen yksin  

Väestöliitto käynnistää 13.8. Kaikki on perheestä -kampanjan, jolla tuetaan perheiden, lasten ja nuorten hyvinvointia. Kampanja vetoaa yksityisiin henkilöihin ja yrityksiin lahjoitusten saamiseksi Väestöliiton maksuttoman Perhepulma-palvelun tueksi. Akuutti varojen tarve on 250 000 euroa, sillä voidaan turvata palvelun jatkuvuus samalla tasolla tähän vuoteen verrattuna. 

"Lahjoitusten avulla leikkausten kohteena oleva Perhepulma-palvelumme voi jatkaa toimintaansa ja pysyä maksuttomana. Näin apua on saatavilla yhdenvertaisesti myös perheille, joilla on haastava taloudellinen tilanne. Vanhemmat ovat lasten ja nuorten tärkeimmät ihmiset. On tärkeää, että jokainen perhe voi saada nopeasti apua silloin, kun omat voimat eivät kann"a, sanoo Väestöliiton varainhankinnan asiantuntija Mervi Saikkonen

Lisätiedot ja lahjoitusmahdollisuudet löytyvät osoitteesta: kaikkionperheestä.fi 

Väestöliiton Kaikki on perheestä -kampanja on käynnissä vuoden loppuun saakka ja näkyy erityisesti elo-syyskuussa ja joulun alla. Kampanja vetoaa tänä vuonna myös yrityksiin joululahjoitusten saamiseksi perheiden, lasten ja nuorten hyväksi. Kampanjan yhteistyökumppaneina ovat Perheyritysten liitto, Clear Channel ja Puotilan kesäteatteri. Kampanjaan liittyvän Otto-automaattikeräyksen mahdollistaa Loomis Automatia Oy.  

Väestöliiton rahankeräyslupa: RA/2020/1558. 

Asiasanat