
PerheyritysPULSSI: Perheyritysten investoinneissa piristymistä
Julkaistu 16.06.2025
Perheyritysten investointiaikeet ovat kohentuneet kevään aikana talouden epävarmuudesta huolimatta. PerheyritysPULSSI -kyselyn vastaajayrityksistä 24 prosenttia kertoo investoivansa tänä vuonna enemmän kuin viime vuonna. Vielä maaliskuussa näin arvioi vain 17 prosenttia perheyrityksistä. Myös perheyritysten tuotteiden ja palvelujen kysynnässä näkyy myönteisiä merkkejä: 43 prosenttia perheyrityksistä ilmoittaa, että niiden tuotteiden ja palvelujen kysyntä on kasvanut alkuvuoden aikana.
Perheyritysten liiton PerheyritysPULSSI -kysely tarkasteli perheyritysten investointeja ja tuotteiden ja palvelujen kysyntää kesäkuussa 2025. Perheyritysten investointien kehitys on kääntynyt kasvu-uralle, vaikka perheyritysten luottamus Suomen talouteen on hieman notkahtanut. Alkuvuoden investointiaikeisiin verrattuna perheyritysten tilanne kesäkuussa on kohentunut merkittävästi.
”Nyt 24 prosenttia perheyrityksistä ilmoittaa, että investoi tänä vuonna enemmän kuin viime vuonna. Vastaavasti 28 prosenttia kertoo investoivansa viime vuotta vähemmän. Vielä maaliskuussa luvut olivat 17 prosenttia (investoi enemmän) ja 31 prosenttia (investoi vähemmän). Perheyrityksissä jaksetaan uskoa ja investoida, vaikka ajat ovat epävarmat”, kertoo Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Minna Vanhala-Harmanen. ”Epävakaa maailmatilanne tekee toki yritysten toimintaympäristöstä haasteellista. Ja monissa perheyrityksissä tilanne on hyvinkin hankala. Yrityksissä odotetaan nyt kovasti, että geopoliittinen tilanne tasaantuisi. Ennen viimeaikaisia tullisekoiluja yritysten kasvunäkymät olivat kirkkaammat. Koska kansainvälinen kehitys on niin tempoilevaa, yritykset odottaisivat kotimaan politiisilta päätöksiltä poukkoilun sijaan ennustettavuutta”, hän painottaa.
Kasvuun panostuksia voimakkaammin kuin moneen vuoteen
Perheyritysten liiton tyypillisen jäsenyrityksen liikevaihto on noin 10 miljoonaa euroa ja se työllistää 40 henkilöä. Useita sukupolvia nähneistä perheyrityksistä moni on vientiyritys.
Närko Group on monialakonserni ja kolmannen sukupolven perheyritys. Yritys toimii teollisuuden ja elintarvikealan segmenteillä – ja valmistaa muun muassa perävaunuja ja toimittaa vihanneksia tukkuna.
”Olemme nyt tilanteessa, jossa haluamme panostaa kasvuun voimakkaammin kuin moneen vuoteen. Konsernissamme toteutetaan strategisia investointeja yhteensä 10 miljoonan euron arvosta tulevina vuosina, tavoitteena lisätä kapasiteettia ja suorituskykyä toimipisteissämme Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Elintarvikepuolella keskitymme uuden tason tehokkuuteen pakkaustoiminnassamme. Teollisuuspuolen investoinneissa keskitymme tuotannossa erityisesti tiettyihin tuote- ja asiakassegmentteihin. Vaikka markkinoilla on epävarmuutta, on taustalla selkeä kysyntä ja tarve, johon voimme vastata. NATOn vaatimus puolustusmenojen kasvattamisesta tarjoaa myös meille mahdollisuuksia. Suunniteltujen investointien avulla voimme kehittää korkealaatuisia tuotteitamme edelleen ja parantaa tuottavuuttamme, mikä vahvistaa kilpailukykyämme ja mahdollistaa kasvun”, kertoo Närko Groupin konsernijohtaja Mikael Louhi.
Tuotteiden ja palvelujen kysyntä vilkastumassa
Alkuvuosi antaa varsin myönteisen kuvan perheyritysten tuotteiden ja palvelujen kysynnästä: 43 prosenttia perheyrityksistä ilmoittaa, että niiden tuotteiden ja palvelujen kysyntä on kasvanut alkuvuoden aikana ja 27 prosenttia vastaajayrityksistä arvioi, että kysyntä on vähentynyt.
Vanhala-Harmasen mukaan yleinen varovaisuus tuntuu myös perheyrityksissä. ”Kysynnän kasvun merkkejä on kuitenkin nähtävissä. Toki kysyntä ja myynti muuttuvat liikevaihdoksi vasta pitkällä aikavälillä. Nyt pitäisi löytyä koko Suomeen lisää uskallusta ja positiivista ilmapiiriä, joka näkyisi kulutuksena. Asenne pitää saada pois pakkaselta! Perheyritykset voivat näyttää mallia kasvun vetureina”, Vanhala-Harmanen hahmottelee.
PerheyritysPULSSI on Perheyritysten liiton neljä kertaa vuodessa jäsenilleen tekemä kysely. Suurin osa vastaajista on omistajia yrityksissä, joiden liikevaihto on 10–50 miljoonaa euroa ja jotka työllistävät 10–250 henkeä. Vastaajat ovat tyypillisesti omistajayrittäjiä teollisuuden, palveluiden ja kaupan aloilta. Kyselyyn vastasi 121 perheyritysten edustaja 2. -9.6.2025 välisenä aikana.