Uutishuone / Ajankohtaista

Perheyritysten liiton jäsenet antoivat kiittävän arvosanan – NPS nousi ennätyslukemiin

Julkaistu 01.10.2025

Perheyritysten liiton keväällä 2025 toteuttama jäsenkysely kertoo jäsenistönsä vahvasta luottamuksesta liiton toimintaan.

Kyselyyn vastasi ennätykselliset 230 jäsentä, ja suosittelua mittaava NPS-luku nousi arvoon +61 (vuonna 2023: +59). Luku on kansainvälisesti vertailtuna erinomainen, sillä yli 50 pisteen tulosta pidetään poikkeuksellisen hyvänä. Erityisen korkealle arvosanat nousivat aktiivisimpien jäsenten keskuudessa: heiltä mitattu NPS-luku kipusi jopa 92:een, mikä kyselyä analysoineen tutkimusyhtiö Aula Researchin mukaan on hyvin harvinaista koko 15 vuoden vertailujaksolla.

Vaikuttaminen kärkitavoitteina

Kysely osoittaa, että liiton keskeisin tehtävä on edelleen vaikuttaminen. Erityisesti kotimaisen omistajuuden teema, perintö- ja lahjaverotukseen vaikuttaminen sekä perheyritysten merkityksen esiin tuominen ovat jäsenten tärkeimmät prioriteetit. Moni jäsen nosti esiin myös huolen osinkoverotuksesta ja työvoiman saatavuudesta tulevien vuosien hallitusohjelmavaikuttamisen teemoiksi.

Nuori polvi arvostaa verkostoja

Kysely paljasti merkittäviä ikäryhmäkohtaisia eroja. Alle 40-vuotiaille verkostoituminen ja yhdessäolo nousivat selvästi vaikuttamista tärkeämmäksi. Lyhyet, teemoitetut tilaisuudet sekä jatkajatoiminnan tapahtumat koetaan nuorten jäsenten keskuudessa erityisen arvokkaiksi. Jatkajatoiminnan suosituimpia sisältöjä ovat valmennus, vertaistuki ja yritysvierailut.

Klusterianalyysi: kolme jäsenryhmää

Aula Reasearchin tekemän analyysin perusteella jäsenistö voidaan jakaa kolmeen lähes yhtä suureen ryhmään, jotka analysoijat nimesivät seuraaviksi: verkostoitujat (33 %), aktiiviset superjäsenet (28 %) ja yhteiskunnallista muutosta haluavat (39 %). Tämä kertoo, että perheyritysten liiton toiminta tarjoaa merkityksellisiä asioita hyvin erilaisille jäsenprofiileille. Yhteistä kaikille on kuitenkin tyytyväisyys liiton tarjoamiin mahdollisuuksiin ja vahva kokemus yhteisöllisyydestä

Viestintä ja näkyvyys kunnossa, mutta tietoutta ja tietoisuutta perheyrityksistä kaivataan lisää

Jäsenet ovat pääosin tyytyväisiä liiton jäsenviestintään, jossa jokin aikaa sitten perustettu WhatsApp-yhteisö on noussut nopeasti tärkeäksi viestintäkanavaksi. Samalla kyselyyn vastanneet toivoivat, että perheyritysten merkityksestä kerrottaisiin ja tuotaisiin esiin suomalaisessa yhteiskunnassa entistä näkyvämmin. Perheyitysten maine on hyvä, mutta tietoisuutta pidetään yhä liian vähäisenä suhteessa perheyritysten kansantaloudelliseen rooliin.

Vahva luottamus vahvistaa tulevaisuuden työtä

Perheyritysten liiton jäsenpalvelupäällikkö Mikko Pellinen kiittää kaikkia kyselyyn osallistuneita: “Olemme todella iloisia siitä, että viime vuosina voimakkaasti kasvanut jäsenkuntamme kokee toimintamme merkitykselliseksi ja antaa meille näin vahvan luottamuksen osoituksen. Jatkamme työtä yhdessä jäsenten kanssa uusien verkostoitumisen, oppimisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksien kehittämiseksi jatkossakin”, hän toteaa.

Asiasanat