Onko vanhanaikaista olla exit-vastainen?
Julkaistu 29.01.2020
Miten perheyrityksestämme tuli sijoittaja? Kovanen on vuonna 1978 perustettu perheyritys, jonka juuret ovat kuljetuspalvelubisneksessä. Sijoitustoimintaa emme varsinaisesti olleet suuremmin systemaattisesti harjoittaneet muuta kuin kiinteistösijoitusten muodossa. Sukunimestämme oli tullut monille katukuvassa tuttu henkilökuljetus- ja elintarvikelogistiikka-alan brändi. Sitten koittikin päivä, jolloin nimi autoissa ei enää viitannut meihin, ja olimme yhtäkkiä sijoitusyhtiö. Kuinkas tässä näin kävikään?
Olimme aloittaneet sukupolvenvaihdoksen toteutuksen ensimmäisen vaiheen vuonna 2010, jolloin isäni Heikki myi sisarelleni Hannalle ja minulle ensimmäisen sarjan osakkeitaan. Tällöin keskustelimme yhdessä, mihin suuntaan haluamme yhtiötä jatkossa kehittää. Olin sisareni kanssa mukana henkilökuljetustoiminnassa ja meillä oli kova halu kehittää Kovanen-brändiä juuri tällä sektorilla. Katsoimme, että elintarvikelogistiikka toimintana laitettaisiin myyntikuntoon, jotta resurssit voidaan keskittää liiketoimintaan, jota kohtaan meillä oli intohimo ”passion”. Kehitimme brändin ja palvelukonseptin lisäksi prosesseja kasvua vaativaan kuntoon vuosien 2010–2017 aikana.
Kun Sipilän hallituksen ajama uusi liikennepalvelulaki alkoi näyttää menevän läpi, aloimme saada yhteydenottoja pääomasijoittajilta ja teollisilta sijoittajilta niin kotimaasta kuin ulkomailtakin. Olimme tehneet hallituksessamme skenaariotyöskentelyä, mistä oli apua uudessa tilanteessa. Otimme yhteyttä PwC:hen, jonka kanssa aloitimme käymään neuvotteluja eri ostajatahojen kanssa. Tässä vaiheessa meille ei ollut edes selvää, haluammeko myydä henkilöliiketoimintaa pois.
Prosessin aikana saimme myytyä elintarvikelogistiikkayhtiö Kovanen Logisticsin pääomasijoitusyhtiö Vaaka Partnersin omistamalle LTP Logisticsille keväällä 2017. Tämä prosessi oli suht nopea ja helppo, sillä strategiamme oli ollut etsiä tytäryritykselle uusi hyvä omistaja. Henkilöliikenteen myyntiprosessi ei ollut helppo eikä nopea ja prosessi kestikin vajaa kaksi vuotta. Tänä aikana perheyrityksemme oli saanut kolmannen sukupolven, kun olimme siskoni kanssa ehtineet molemmat synnyttää esikoisemme. Lopulta kauppa solmittiin kesäkuun lopulla 2017.
Olimme ehtineet prosessoida asiaa omistajien kesken jo pidemmän aikaa. Meille oli selvää, että haluamme, että Kovanen pärjää uudessa markkinatilanteessa parhaalla mahdollisella tavalla. Tällöin uskoimme, että myymällä liiketoiminnan ruotsalaiselle alalla toimivalle konsernille, Kovanen saisi suuremmat hartiat ja pystyisi näin kehittämään toimintaansa paremmin jatkossa entistä kilpaillulla markkinalla. Myyntipäätökseen meillä ei vaikuttanut henkilökohtaiset intressit vaan Kovasen henkilökuljetusbrändin etu. Uskoimme löytäneemme Kovanen brändille parhaan mahdollisen omistajan, jonka kanssa työntekijöidemme on hyvä työskennellä ja jotka pystyvät tarjoamaan asiakkaillemme entistä parempaa palvelua.
Meille oli selvää, että haluamme jatkaa perheyrityksenä. Näin ollen emme myyneet yrityksemme osakkeita vaan ainoastaan liiketoiminnan. Liiketoimintakaupan myötä meistä tuli yhtäkkiä sijoitusyhtiö. Meille oli kuitenkin selvää, ettemme halua toimia jatkossa pelkkänä sijoitusyhtiönä. Toiminnassamme tulee näkyä dna:mme eli laadukkaan palvelun tuottaminen ja brändäys. Emme halunneet noviiseina lähteä hötkyilemään uudella toimialalla ja tuhoamaan perheyrityksen saavutuksia. Halusimme turvata perheyrityksen jatkuvuuden tuleville sukupolville kunnioittaen historiaa. Kävimme siskoni kanssa omistamiseen ja family office -toimintaan liittyviä erilaisia koulutuksia ja ajankohtaispäiviä ja luimme aiheen kirjallisuutta. Omistajien tahtotila oli selvä. Päivitimme perheyrityksemme arvot sekä loimme uuden omistajastrategian. Tämän pohjalta olemme lähteneet työstämään sijoitusstrategiaamme, jossa näkyy vahvasti perheyrityksemme arvot ja dna.
Opimme prosessissa sen, että maailman muutoksessa pitää pystyä olemaan rohkeasti mukana. Meidän kohdalla se tarkoitti sitä, että toimialamme muuttui. Koemme, että perheyritys on paljon enemmän kuin yksi liiketoiminta-alue, joka on vaan yksi tuotos. On siis eri asia tehdä exit perheyrityksestä kuin liiketoiminnasta. Uskallan jopa väittää, että on vanhanaikaista olla exit-vastainen. Meille oli koko ajan itsestään selvää, että perheyritys säilyy. Perheyrittäminen on vahvasti arvoja eikä nimenomaisesti yhtä tiettyä liiketoimintaa. Tulevina vuosina tulemme näkemään, mitä perheyritys Kovanen on jatkossa.
Tule kuulemaan Eevan ajatuksia sekä hänen polkunsa sijoittajaksi Perhe sijoittaa -tilaisuuteen 18.3.2020. PL:n jäsenille maksuton tilaisuus on suunnattu perheyritysten jatkajille, jotka ovat kiinnostuneita sijoitustoiminnasta
"Koemme, että perheyritys on paljon enemmän kuin yksi liiketoiminta-alue, joka on vaan yksi tuotos. On siis eri asia tehdä exit perheyrityksestä kuin liiketoiminnasta."
Työelämä Yrittäjyys