Uutishuone / Asiantuntija-artikkelit

Perheiden hyvinvointi osaksi yritysten sosiaalista vastuuta

Julkaistu 08.11.2024

Yritykset, jotka tukevat työntekijöidensä hyvinvointia ja perhe-elämää, saavuttavat tutkitusti parempia tuloksia paitsi vahvan yrityskulttuurin myös tuottavuuden osalta, toteavat mielipidekirjoittajat.

Lapsiperheille ei tunnu tällä hetkellä olevan tilaa yhteiskunnallisessa keskustelussa tai päätöksenteossa. Nyt isänpäivän lähestyessä on hyvä muistuttaa, että perhe on kuitenkin se alusta, jolta me jokainen ponnistamme elämään, ihmissuhteisiimme, työhömme ja tulevaisuuteen.

Yksilöllisyyden, muista riippumattomuuden ja digitaalisten suhteiden varaan minuutensa rakentava ihminen on haavoittuva. Yksinäisyys ja pahoinvointi lisääntyvät tässä ajassa. Nuorten mielenterveysongelmat voitaisiin monin osin ratkaista perheiden hyvinvointia vahvistamalla.

Onkin aika jälleen alkaa tukea perhekeskeistä ajattelua. Hyvinvoiva perhe on yhteisö, joka antaa ihmiselle turvaa, iloa ja voimaa.

Lapsia syntyy vähän, perheet uupuvat ja samaan aikaan perheiden tukipalveluista leikataan. Tämä kierre on katkaistava. 

Hyvinvoivat perheet kantavat Suomea ja luovat kestävää tulevaisuutta. Vanhempien hyvinvointi on lastemme kasvualusta, ja pahoinvoinnin kustannukset ovat suuremmat kuin ennaltaehkäisevien toimien.Emme voi jäädä odottamaan, löytääkö julkinen valta ratkaisut perheiden tarpeisiin. Vastuu on yhteinen. Se on niin julkisen sektorin, järjestöjen kuin yritysten ja työelämän asia. 

Kun työnantajat ymmärtävät, että perheiden hyvinvointi on osa laajempaa työhyvinvoinnin ja yrityskulttuurin kokonaisuutta, he voivat kehittää toimintatapoja, jotka hyödyttävät niin yritystä kuin sen työntekijöitä ja heidän perheitään. Näin perheiden hyvinvoinnista tulee yrityksen todellinen supervoima ja kilpailuetu.

On aika toimia yhdessä, jotta perheet eivät jää yksin eikä perheissä tehtävä kasvatustyö jää vaille tukea ja arvostusta.

Yritykset, jotka tukevat työntekijöidensä hyvinvointia ja perhe-elämää, saavuttavat tutkitusti parempia tuloksia paitsi vahvan yrityskulttuurin myös tuottavuuden osalta. Perheystävällisyys ei ole abstrakti arvo vaan konkreettinen menestymisen strategia tukiessaan jokaisen työntekijän jaksamista, tuottavuutta ja sitoutumista yritykseen sekä osa laajempaa sosiaalista vastuuta, joka heijastuu myönteisesti sekä yrityksen maineeseen että koko yhteiskuntaan.

On aika toimia yhdessä, jotta perheet eivät jää yksin eikä perheissä tehtävä kasvatustyö jää vaille tukea ja arvostusta. Jotta perheissä muhivat ongelmat eivät kasva liian suuriksi. Jotta Suomella ja Suomen lapsilla, nuorilla, perheillä ja yrityksillä on valoisa tulevaisuus. 

EIJA KOIVURANTA

toimitusjohtaja, Väestöliitto

MINNA VANHALA-HARMANEN

toimitusjohtaja, Perheyritysten liitto

 

Kirjoitus on julkaistu Turun Sanomissa 1.11.2024

Asiasanat