Uutishuone / Blogit

Aineeton omaisuus (IPR) perheyrityksen menestystekijäksi

Kirjoittanut Leena-Maija Marsio Director, Legal and Trademarks , Kolster Oy Ab

Julkaistu 20.01.2020

Onko innovaatiotoiminta yrityksellesi tärkeä menestystekijä?
Kasvattaako hyvin hoidettu IPR-salkkusi yrityksesi arvoa?
Onko hallituksessasi ja/tai johtoryhmässäsi riittävästi IPR-osaamista?

Perheyritys Kolster teki Suomen TOP100-yrityksille IPR-tutkimuksen liittyen päättäjien asenteisiin yrityksen aineettomaan omaisuuteen eli tekijän- ja teollisoikeuksiin. Tutkimuksen mukaan yli 90 % vastaajista oli täysin tai melko samaa mieltä siitä, että hyvin hoidettu IPR-salkku kasvattaa yrityksen arvoa. Kuitenkin vain 26 % vastaajista oli sitä mieltä, että heidän hallituksessaan on IPR-osaamista ja noin kolmannes näki IPR-asioiden osaamisen olevan hyvällä tasolla yrityksessään. Miksi näin tärkeä alue jää vaille riittävää huomiota? 

IPR-strategia mielletään usein haasteeksi - ehkä siksi että aiheeseen liittyvä terminologia sinänsä vaatii hieman perehtymistä asiaan. Jos immateriaalioikeuksiin perehtyminen koetaan vaikeaksi, on IPR-ammattilaiselle haastavaa saada IPR priorisoitua yrityksen agendalle paikkaan, joka sille kuuluisi, varsinkin jos hallituksesta tai johtoryhmästä puuttuu IPR-osaamista.

Yrityksen aineettoman omaisuuden hyödyntämisestä päätyy päättämään välillä yrityksen patentti-insinööri tai lakimies ilman yhteistyötä tuote- ja strategiakehityksen tai kilpailijatilanteen tuntevan business analystin tukea. Tällöin päädytään helposti lähinnä minimoimaan yksittäiseen lisenssiin liittyvää riskiä tai hoitamaan patentointia prosessina ilman, että huomioidaan pitkän aikavälin kasvutavoitteita ja teknologian hyödyntämissuunnitelmia tai tekijöitä, jotka liittyvät siihen, että yrityksen menestys on sidottu rajalliseen määrään – mahdollisesti ilman riittävää IPR -suojausta olevia – tuotteita.

Tilannetta voidaan parantaa aktiivisella tiedonhaulla, ymmärtämällä yrityksen tilannetta myös kilpailijoiden IPR-suojaustilanteen kautta ja analysoimalla jatkuvasti oman IPR-suojauksen riittävyyttä sekä sitä, hyödyntääkö yritys hallussaan olevia IPR:iä oikein. Esimerkiksi patentti ei ole yksinoikeus vaan kielto-oikeus, pelkkä patentin olemassaolo ei siis vielä välttämättä suojaa yritystä, jos yritys ei tunne patenttinsa vahvuutta, muiden alalla toimivien yritysten patentointikäytäntöjä tai ole valmis kieltämään patenttia rikkovaa kilpailijaa, jopa viemällä asian oikeuteen.

Jos innovatiiviset yritykset eivät hyödynnä käytettävissään olevia immateriaalioikeuksia pyrkien vaikuttamaan tai kontrolloimaan omien innovaatioidensa hyväksikäyttöä, on aina olemassa riski, että joku toinen tekee sen heidän puolestaan. Jos näin käy, keksintöjä voidaan käyttää tavoilla, jotka eivät tue yrityksen tavoitteita – tai jotka ovat jopa suoraan näiden tavoitteiden vastaisia.

IPR-ymmärryksen hankkimisen ei tarvitse viedä pitkää aikaa eikä IPR-strategian laatiminen aina vaadi vuosien strategiatyötä – varsinkaan pk-yritykselle. IPR-salkun kartoitus, sen laadun arviointi ja IPR-strategian laadinta vastaamaan yrityksen muita strategiavalintoja onnistuu jopa muutamassa viikossa, jonka jälkeen säännöllinen raportointi hallitukselle alkaa lisätä tietoisuutta IPR:stä ja valintojen teon mahdollisuutta myös IPR-salkun perusteella.

 

 

Kolster on suomalainen perheyritys, jolla on 145 vuotta kokemusta työskentelystä tulevaisuuden kanssa. Meidän yli sata osaajaamme mahdollistavat monen suomalaisyrityksen kasvun, suojaten suomalaisia innovaatioita kolmansien tahojen hyödyntämiseltä. Me rekisteröimme ja puolustamme patentteja, tavaramerkkejä, hyödyllisyysmalleja ja malleja sekä myös autamme solmimaan keksintöihin liittyvän liiketoiminnan edellyttämät kaupalliset sopimukset. Toimistomme sijaitsevat ympäri Suomea. Kiinassa ja Saksassa sijaitsevien toimistojemme avulla autamme kansainvälistä liiketoimintaa aloittelevia tai jo harjoittavia asiakkaitamme.

Asiasanat
Työelämä Vastuullisuus Yrittäjyys