Uutishuone / Blogit

Digijäsenet ja johtajuuden tsunami

Kirjoittanut Juha Mikkola

Julkaistu 26.10.2018

Monessa kahvipöytäkeskustelussa on pohdittu sitä, miksi Nokian hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa kirjoitti kirjan Paranoidi optimisti huolimatta siitä, että Nokian menestystä, tuhoa ja uudelleen nousua on monien mielestä käsitelty jo lähes kyllästymiseen asti.   

Luulen ymmärtäväni miksi kirja haluttiin julkaista. Siilasmaa halusi kertoa johtajuuden muuttumisesta ja kertoa oman näkemyksensä siitä, kuinka tänä päivänä tarvitaan kokonaan uudenlaista ajattelua siihen, miten organisaatiot saadaan parhaiten toimimaan. 

Tänä päivänä hyvän johtajan tehtävä ei ole kertoa oikeita vastauksia. Useat vastaukset voi jo hakea  Googlesta ja pian tekoäly analysoi vaihtoehtotodennäköisyydet paremmin kuin kukaan ihminen. Voimme vain kuvitella kuinka kehittyneitä hakukoneet ovat 15 vuoden kuluttua.

Hyvän johtajan täytyy oikeiden vastausten sijaan pystyä esittämään oikeita kysymyksiä. Liiketoiminnan johtamisessa tärkeimmäksi kysymykseksi tulee miksi, eikä miten.

Muutama esimerkki muutoksista. Teknologian avulla on syntynyt kokonaan uusi ulottuvuus perinteiseen 4P markkinointiin (Product, Price, Place, Promotion). Tämä ulottuvuus on personointi, josta on tullut tärkempi kuin 4Pstä yhteensä. Uusien markkinointiteknologioiden avulla asiakkaista tulee itse tuotesuunnittelijoita, jotka myös itse osallistuvat tuotteiden markkinointiin – usein tahtomattaan.

Ohjelmistorobottien vallankumous on alkamassa. Moni suomalainenkin yritys hiljaisesti vannoo ohjelmistorobottien tuomaan kilpailuetuun. Tulevina vuosina valtava määrä työpaikkoja siirtyy ohjelmistojen hoidettavaksi, jotka itsenäisesti oppivat uusia tehtäviä. Johtajan haaste on kuinka osataan johtaa tiimejä, joista osa on digijäseniä, jotka eivät väsy vaan pystyvät suoriutumaan työtehtävistä selvästi ihmistä tehokkaammin.

”Niin muuttuu maailma Eskoseni” kirjoitti Aleksis Kivi jo 1864. Näin muuttuu johtajuuskin – yhä vain kiihtyvällä vauhdilla.     

 

Juha Mikkola

Managing Partner

Capman Growth

Asiasanat

Lue myös nämä

Tilaa uutiskirjeemme tästä