Uutishuone / Blogit

Luottamus rakentuu pitkäjänteisellä työllä

Kirjoittanut Tuuli Kousa Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, OP-Ryhmä

Julkaistu 07.01.2021

Hyvä maine on yrityksen menestyksen selkäranka: se lisää vetovoimaa, arvostusta, luottamusta ja suosittelua sekä suojaa kolhuilta kriisitilanteissa. Yrityksen sidosryhmät määrittävät maineen, joten jokaisen yrityksen on tärkeää hahmottaa oma rooli ympäröivässä yhteiskunnassa ja miettiä, mitä kautta toiminta on relevanttia sidosryhmille.

Feikkiuutisten, tietovuotojen ja populismin aikakaudella luotettavan tiedon rooli korostuu ja myös yrityksiltä odotetaan entistä vahvempaa läpinäkyvyyttä ja avoimuutta. Viestintä ei ole enää yrityksen kertomuksia itsestään, vaan jatkuvaa vuoropuhelua sidosryhmien kanssa – parhaimmillaan kerrotaan kiinnostavaa yritystarinaa, tehdään rohkeita avauksia ja herätetään tunteita.  

Luottamuksen rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, ja siinä vaiheessa on jo myöhäistä, kun kriisi on käsillä. Meillä OP Ryhmässä osuuspankit ovat kasvattaneet luottamuspääomaa yli 100 vuoden ajan olemalla läsnä asiakkaiden ja yritysten arjessa niin hyvinä kuin vaikeampinakin aikoina. Historia asettaa toimivan johdon aina paljon vartijaksi, sillä nykyisessä mediaympäristössä luottamus on herkästi koetuksella. Sidosryhmien luottamus ansaitaan joka päivä uudelleen, ja mainetyöhön tarvitaan yhteisiin arvoihin ja periaatteisiin sitoutunutta henkilöstöä.

Maineenhallintaa ei kannata väheksyä minkään kokoisessa organisaatiossa tai millään alalla, mutta mistä osa-alueista luottamus lopulta syntyy? Olemme OP:ssa jo useamman vuoden ajan mitanneet omaa mainettamme T-Median Luottamus & Maine -mallin avulla. Tutkimuksessa analysoidaan suuren yleisön käsityksiä mm. yrityksen johdosta, hallinnosta, vastuullisuudesta, tuotteista ja palveluista sekä vuorovaikutuksesta. Olemme huomanneet, että toimintaamme arvioidaan erityisesti suhteessa siihen, miten avoimuus ja läpinäkyvyys, vastuulliset teot ja ajassa eläminen toteutuvat päivittäisessä työssämme.

Lopuksi ajatus, jota olen pohtinut paljon. Millaiset yritykset ovat sellaisia, joiden puolella olisit kriisin keskellä? Ketä puolustaisit julkisesti sosiaalisen median kohussa? Kysymykset ovat relevantteja meille kaikille, ketkä teemme päivittäin työtä oman yrityksemme tai työnantajamme maineen eteen. Viimeistään kriisissä punnitaan se, millaiselle pohjalle yrityksen maine on rakentunut. Vahvankin maineen voi tuhota hetkessä, jos yrityksen teot ja puheet eivät kohtaa.

Asiasanat