Uutishuone / Blogit

Nalle on kuin perheyritys

Kirjoittanut Krista Elo-Pärssinen KTT, johtava asiantuntija, Perheyritysten liitto

Julkaistu 10.07.2020

Milloin on oikea aika kertoa lapselle, että perheessä on yritys? Ja miten hänelle pitäisi tästä kertoa, jotta perheyrittäjyys jatkuisi?

Toimin Omistajaperheen hyvät käytännöt -työryhmän sihteerinä ja kokosin keskusteluistamme julkaisun. Yhtenä tärkeänä teemana näimme seuraajapolven tutustuttamisen ja innostamisen perheyrittäjyyteen.

Omistajaperhe altistaa perheen nuoret omistamiselle varhain, jotta he ymmärtävät perheyrityksen merkityksen perheen elämässä.

Eräässä perheyrityskonferenssissa vuosia sitten kuulin tarinan intialaisesta perheyrityksestä, jossa poikalapsen synnyttyä (useamman tyttären jälkeen) isä kiikutti hänet suurin piirtein suoraan sairaalasta kulmahuoneeseen ja sanoi: ”Jonain päivänä tämä huone on sinun.” Altistaminen perheyrittäjyydelle oli alkanut.

Ehkä ihan näin aikaisessa vaiheessa ei ole tarpeellista altistaa lapsi perheyrittäjyydelle, mutta yrittäjämäisen perinnön siirtämistä helpottaa, kun seuraava sukupolvi saa jo varhain kosketuksen perheyrityksen toimintaan ja sen arkeen. Jos yritys ei sijaitse kodin autotallissa tai naapurissa, niin vierailut perheyrityksessä ovat erittäin tärkeitä.

Olennaista on myönteisten mielikuvien synnyttäminen. Yhdessä suomalaisessa perheyrityksessä 5-vuotias poika ilmoitti äidilleen, että hän haluaa työskennellä isona samassa paikassa kuin isä. Äidin kysellessä tarkemmin syitä tähän poika vastasi: ”Kun siellä on niin hyviä keksejä.” Perheyrittäjyyden jatkuvuus voi olla pienestä kiinni.

Yrittäjyyden lisäksi myös vastuulliseen omistajuuteen kasvattaminen on tärkeää. Kesäkuussa kuuntelin amerikkalaisen perheyrityskonsultin vetämää webinaaria, jonka teemana oli seuraajapolven mukaan tulo perheyritykseen. Hänen mielestään omistajaperheen lapselle voi aloittaa omistamisesta puhumisen silloin kun lapsi ymmärtää nallensa ja lelunsa kuuluvan juuri hänelle. Ne ovat hänelle merkityksellisiä ja hän haluaa huolehtia niistä hyvin – aivan kuten vanhemmat perheyrityksestä.

Omistajuus ei ole vain osakkeita, vaan myös tunnetta ja sitoutumista. Psykologinen omistajuus perheyritykseen kasvaa, kun perheenjäsenet oppivat tuntemaan perheyrityksen ja sen sidosryhmiä ja sidosryhmät heitä. Lapsia kannattaa ottaa pienestä pitäen mukaan perheyritykseen ja vaikkapa alan messuille. Useat perheyritykset myös kestitsevät asiakkaita kotona. Yksikin perheyrittäjän vesa - nykyinen toimitusjohtaja - kertoi asiakkaasta, joka muisteli parikymmentä vuotta sitten vietettyä yhteistä saunailtaa nykyisen toimitusjohtajan ollessa 7-vuotias. Verkostot olivat syntyneet varhain.

Voit tutustua Omistajaperheen hyvät käytännöt julkaisuun tästä linkistä. Voit myös tilata painetun julkaisun jäsenpalvelustamme jasenpalvelu@perheyritys.fi

"Muutin puhetapaani perheyrityksestämme kotona. Aloin tietoisesti puhua osallistumisestani Kotivaran hallitustyöhön täsmällisesti enkä enää ”Oulu-päivinä”. Puhuin nimenomaan perheyrityksestä ja viittasin sivumennen jatkuvuuteen. Muun keskustelun lomassa lapsi yhtenä päivänä sanoi: - Se on se meidän perheyritys. Altistuminen on käynnissä!"

Hallituksen jäsen Nina Orvola, Kotivara Oy

Asiasanat
Omistajuus