Uutishuone / Blogit

Onko kotimainen omistaminen tärkeää ostajille?

Kirjoittanut Tommi Pelkonen Strategiajohtaja, SEK

Julkaistu 13.08.2019

Suomalaisen Työn Liiton selvitysten mukaan suomalaisista 80% suosii kotimaista ostopäätöksissään aina kun mahdollista. Lisäksi 80 % on sitä mieltä, että yritysten tulisi hankkia tuotteet ja palvelut pääasiassa Suomesta.  Miltei 90% suomalaisista pitää tärkeänä, että yritys pystyy osoittamaan toimintansa vastuullisuuden ja heistä 80% olisi valmis maksamaan tuotteistaan enemmän, jos tuotettu yhteiskunnallinen hyvä olisi näkyvillä vahvemmin.   
 Kuuluuko kuitenkaan omistajuus näihin merkittäviin vastuullisuustekijöihin? Onko omistamisen kotimaalla väliä?  

Väitämme, että Perheyritysten liiton jäsenyrityksiin kohdistuu merkittävä paine tämän tekijän nostamisessa yhä tärkeämmäksi jatkossa. Maamme 360 000 yrityksestä yli 89 % alle neljä ihmistä työllistäviä mikroyrityksiä. Siksi onkin oleellista, että kotimaisen omistajuuden ja siihen liittyvä työllistämisen ja vastuunkannon airuina toimivat PL:n jäsenyritykset.   

  Miten tätä sitten voisi tehdä?   

1) Avoimuus: On viestittävä ja markkinoitava avoimesti ja läpinäkyvästi siitä, jos tuotteet ja palvelut on hankittu Suomesta.   

2)  Koko ketju esiin: Kannattaa kertoa omasta hankintaketjusta ja kumppanuusverkostosta ja sen kotimaisuusasteesta, jos vain mahdollista.   

3)Vastuunkanto näkyväksi: On nostettava omistajuus osaksi vastuullisuuskeskustelua. Suomalaiset rakastavat omia sankareitaan ja tarinoita siitä, miten meillä syntynyt yritys pärjää maailmalla.   

4)  Työllistäminen: Suomalainen työ on saatava entistäkin tärkeämpään rooliin. Eniten uusia työpaikkoja syntyy maassamme juuri perheyrityksiin. Tämä tapahtuu huolimatta teknologisesta vallankumouksesta.   

5) Kasvokas kasvu: Pääomakeskusteluihin liittyy tällä hetkellä liiaksi kasvottomuus. Tätä vastaan omistajat esiintuova kotimaisen yrittäjyyden ja omistajuuden esiintuonti toimii erinomaisena vastavoimana. Kerrotaan, miten kasvanut yritys- ja osaamispääoma loi maahamme uutta vaurautta, työpaikkoja ja menestystä.  

  

Johtopäätös: kotimaisella omistajuudella ja sen näkyvyydellä todellakin on väliä. Siksi se on tuotava näkyvästi esiin. 2020-luku kaipaa suomalaisia kasvutarinoita.   

  

Rakennetaan näitä tarinoista yhdessä.  

  

 

Kirjoitus on julkaistu Perheyritys -lehden numerossa 2/2019

Kirjoittaja Tommi Pelkonen  toimii strategiajohtajana SEK:ssä

 

 

Asiasanat
Omistajuus Työelämä