Uutishuone / Haastattelut

Aavan Raija Tapio: ”Autamme myös terveitä jaksamis- ja elämäntapahaasteissa”

Kirjoittanut Katja Alaja

Julkaistu 12.05.2021

Aava auttaa työterveyshuoltoasiakkaitaan kehittämään voimavarojaan ja olemaan tuottavampia ennaltaehkäisevällä otteella. Sitä edustaa myös investointi uusiin keinoälypohjaisiin hyvinvointi- ja valmennuspalveluihin.

Vastuullinen ja pitkäjänteinen toiminta on Lääkärikeskus Aavan keskeisiä arvoja. Perheyrityksenä sillä on malttia kannattavuuden kanssa.

”Erotumme kilpailijoista sillä, että omistajamme haluavat viedä yrityksen kolmannelle sukupolvelle. Kotimainen omistus on monille asiakkaillemme syy valita meidät. Kaikki eivät kuitenkaan tiedä, että olemme ainoa suuri suomalainen yksityinen lääkärikeskus”, toimitusjohtaja Raija Tapio Aavasta sanoo.

Aava edistää 100 000 suomalaisen terveyttä ja hyvinvointia, ja on osa perheyritys Aho Groupin omistamaa Aava-konsernia. Siihen kuuluvat myös Pikkujätti lasten ja nuorten lääkäriasema ja osakkuusyhtiönä Docrates syöpäsairaala.

Pitkäjänteisyys ja innovatiivisuus näkyvät vahvasti työterveyshuollon palveluissa, jotka tuovat noin 50 prosenttia Aavan liikevaihdosta. Yritys toi Luotsi-etähoitopalvelun markkinoille jo useita vuosia ennen kuin koronaepidemia iski päälle, ja muutama vuosi sitten se alkoi kehittää algoritmeihin perustuvia Aava Virta -hyvinvointi- ja valmennuspalveluja.

”Haluamme Aavassa laajentaa toimintaamme klassisesta työterveyshuollosta hyvinvoinnin kehittämiseen. Asiakkaillemme tärkeintä on työntekijöiden hyvinvointi ja työn tuottavuuden kehittäminen. Siinä missä työterveyshuollon tavoitteena on pahoinvoivien työntekijöiden tilanteen parantaminen, voimavaralähtöinen mallimme auttaa myös hyvinvoivia työntekijöitä hallitsemaan ja kehittämään energiaansa”, Tapio taustoittaa ja viittaa fyysisesti terveiden työntekijöiden jaksamis- ja elämäntapahaasteisiin.

Aavan työ on sosiaalista vastuunkantoa, sillä se auttaa asiakkaidensa henkilöstöä voimaan paremmin työssään ja elämässään.

Merkittävä investointi hyvinvointi-indeksiin

Aava uskoo vahvasti Aava Virta -hyvinvointi- ja valmennuspalveluihin, jotka täydentävät yrityksen työterveyshuollon palveluja. Vuonna 2019 se sai mittavan rahoituksen Business Finlandilta Virta-indeksin tutkimushankkeeseen ja kansainvälisen liiketoiminnan käynnistämiseen. Niiden kokonaiskustannus on noin 2,5 miljoonaa euroa, josta suuri osa on omaa investointia.

”Meidän unelmamme on luoda hyvinvoinnin systeemin ymmärtävä palvelu, jolla työpaikan hyvinvointitoimenpiteet kohdistetaan vaikuttavimpiin asioihin”, Tapio kertoo.

Prosessi lähtee liikkeelle sillä, että Aava analysoi organisaation henkilöstön hyvinvoinnin tilan, joka piirtyy hyvinvointi-indeksiksi. Hyvinvointi-indeksiä rikastetaan myös muilla datalähteillä, kuten laboratoriotesteillä sekä erilaisella hyvinvointiteknologioilla, kuten Firstbeatilla.

Tämän jälkeen lähdetään asettamaan tavoitteita työterveyshuoltoasiakkaan kanssa, ja sitten henkilöstö osallistuu valmennusohjelmiin, jotka kestävät vähintään kolme kuukautta.

Valmennusohjelmien sisältö vaihtelee tarpeiden mukaan, ja ohjelmat voivat olla hyvinkin yksilöllisiä. Joku tarvitsee palautumista edistävän ohjelman, ja toinen kipuilee riittävän liikkumisen kanssa. Vetäjinä on nimekkäitä asiantuntijoita, kuten ravitsemus- ja painonhallintatutkija Patrik Borg ja huippu-urheilijoita valmentanut johdon valmentaja Antti Hagqvist.

Palvelua on pilotoitu Aavan pienten ja suurten työterveyshuoltoasiakkaiden kanssa. Ihmiset ovat osallistuneet erilaisiin valmennusinterventioihin, joiden vaikuttavuutta on tutkittu. Tärkeä oppi on, että interventioiden pitää olla sopivan pieniä, jotta ne muuttuvat rutiineiksi.

”Tavoitteiksi on asetettu esimerkiksi organisaation riskiryhmien jakauman parantaminen niin, että riskiryhmässä olevien osuus laskee ja hyvinvoivien osuus nousee. Tästä konkreettisena esimerkkinä voidaan nostaa mielialariskien vähentäminen ennen kuin riski toteutuu pitkinä sairaslomina. Myös aikainen puuttuminen on verrokkiryhmään verrattuna laskenut merkittävästi pitkien poissaolojen ja puolikuntoisena töissä olemisen kuluja.” 

Etähoito kasvattaa suosiotaan

Aavan hyvinvointilähtöinen ja valmentava työterveyshuolto lanseerataan lähiaikoina, mutta Aava Luotsi -etähoito tunnetaan jo. Lähes kaikki korona-aikana tulleet uudet työterveyshuollon asiakkaat ovat ottaneet sen käyttöönsä.

Asiakkaita kiinnostaa lupaus jopa 20 prosentin vuotuisista säästöistä.

”Säästö tulee etähoidosta, joka säästää yrityksen rahaa ja työntekijöiden aikaa. Tavoitteemme on vähentää yksilön lääkärikäyntejä ja vaikka kannibalisoimme sillä omaa toimintaamme, kyllä töitä riittää. Emme halua, että sairaat ihmiset menevät turhaan lääkäriin, jos asian voi hoitaa etänä”, Tapio kiteyttää.

Etähoito on tehty helpoksi ja nopeaksi. Asiakas ottaa yhteyttä hoitajaan, joka kartoittaa tilanteen ja auttaa, ja tarvittaessa ohjaa lääkärin etävastaanotolle.

Ennaltaehkäisy näkyy vahvasti etähoidossakin, kun hoitaja soittaa asiakkaalle kuulumisia kysellen ja siitepölylääkkeitä tarjoten – siis hyvissä ajoin ennen siitepölykautta.

”Haluamme olla oma-aloitteisia. Emme odota, että ihmiset sairastuvat ennen kuin he valitsevat meidät.”

Suomalainen perheyritys jo vuodesta 1964

Aavan edeltäjä, Helsingin Lääkärikeskus perustettiin vuonna 1964. Suomalaisen perheyrityksen perustivat Eila Aho, Matti Aro, Eero Vaheri ja Juhani Aho, joiden sukunimien alkukirjaimista yhtiön 1.4.2012 käyttöön otettu nimi Aava muodostuu.

Nyt Aava on siirretty toiselle sukupolvelle. Suomalaisen perheyrityksen toimitusjohtajana toimii Raija Tapio ja sen omistaa 100-prosenttisesti Aava Terveyspalvelut Oy. Konserniin kuuluu lisäksi Pikkujätti lasten ja nuorten lääkäriasema ja Docrates syöpäsairaala.

(Lähde: aava.fi)

 

"Kotimainen perheomistus on monille asiakkaillemme syy valita meidät ja palvelumme”, Aavan toimitusjohtaja Raija Tapio sanoo.

Asiasanat
Vastuullisuus