Uutishuone / Perheyritystarinat

Muumien matkassa

Kirjoittanut Riitta Saarinen toimittaja

Julkaistu 23.06.2021

Tove Janssonin luomat Muumitarinat ovat tunnettuja ympäri maailmaa. Niitä on luettu ja katsottu televisiosta. Tänä päivänä muumeja seurataan myös sosiaalisen median kanavien kautta. Muumituotteiden lisensseistä vastaa Moomin Characteres, jossa on mukana jo suvun kolmatta sukupolvea.

Muumit ovat tuttuja lähestulkoon kaikille suomalaisille iästä riippumatta, useammassa sukupolvessa. Suomen lisäksi Tove Janssonin luomat hahmot tunnetaan hyvin myös maailmalla: kirjoina, animaatiosarjoina ja erilaisina tuotteina, kuten muumimukeina. 

Tove Janssonin taiteellisesta perinnöstä ja hänen tuotantoonsa ja hahmoihinsa liittyvien tuotteiden lisensseistä vastaa Moomin Characters-yritys, jossa on omistajina Toven kahden veljen, sarjakuvataiteilija Lars Janssonin ja taidevalokuvaaja Per Olov Janssonin jälkeläisiä. Yrityksen taiteellisena johtajana toimii Larsin tytär Sophia Jansson, 59, ja toimitusjohtajana Sophian puoliso Roleff Kråkström, 52. 

Kaksi vuotta sitten perheyrityksessä tehtiin sukupolvenvaihdos, joten suvun kolmas sukupolvi on nyt myös aiempaa tiiviimmin mukana. 

Viime vuonna muumit viettivät 75-vuotisjuhlaansa, sillä Tove Janssonin ensimmäinen muumitarina julkaistiin vuonna 1945. Juhlavuoden syksyllä ilmestyi taiteilijasta kertova elokuva Tove ja Kansallismuseossa avattiin Rohkeus, rakkaus, vapaus! Muumit 75 -näyttely. 

 

Muumeja ei tuputettu 

Sophia Jansson toteaa, että hänelle ei tuputettu muumikirjoja koskaan, mutta ne ovat aina olleet osa hänen elämäänsä. Sitä samaa linjaa hän on noudattanut omien poikiensa kanssa. 

Tätinsä Toven tapaan myös Sophia lähti myös opiskelemaan nuorena ulkomaille, ensin Yhdysvaltoihin, minkä jälkeen tie vei Espanjaan, ja lopuksi Britanniaan. Kieltenopettajaksi opiskellut Sophia vietti ulkomailla kaikkiaan kuusitoista vuotta. Seikkailumieli, uteliaisuus ja avoimuus ovat aina olleet perheessä ja suvussa vahvana vireenä. 

”Palasin Suomeen poikieni Jamesin ja Thomasin kanssa 1997 ja tulin töihin perheemme yritykseen. Olin kasvanut Toven luomassa maailmassa, mutta ensimmäisinä vuosina minulla oli pelko, etten osaa varjella tai hoitaa kunnolla Toven taiteellista perintöä. Sitten ymmärsin, että kaikkeen ei voi aina voi sanoa ei”, Sophia toteaa. 

”Kaupallinen puoli on aina ollut olemassa, jo siitä saakka kun Tove ja isäni Lars perustivat Moomin Charactersin vuonna 1958. Taiteellisuus ja kaupallisuus eivät sulje toisiaan pois. Minulla itselläni ei ole mitään liikealan koulutusta, joten olen oppinut bisnestä enemmän kantapään kautta.” 

Joitakin ehtoja Tove kuitenkin asetti hahmojensa tuotteistamiseen. Hän ei halunnut muumeja yhdistettävän politiikkaan, väkivaltaan tai seksuaalisuuteen. Vessapaperiin ei tullut muumeja, mutta talouspaperi oli ok. 

”Nykyään olemme enemmän pro-aktiivisia. Otamme itse yhteyttä, emmekä odota passiivisesti, että puhelin soi. Olemme yhä sillä tiellä, ja avainroolissa on puolisoni Roleff, joka tuli yritykseen toimitusjohtajaksi vuonna 2008. Mietimme hänen kanssaan yhdessä, mitä haluamme tehdä.” 

Tove esiin taiteilijana 

Sekä Sophia että Roleff toteavat, että ihmisillä on aika hatara käsitys siitä, mitä Moomin Characters tekee. 

”Monet ajattelevat, että me valmistamme muumituotteita, mutta kyllä me teemme ihan muita asioita. Ihmisillä on muutenkin aika epäselvä käsitys tavaramerkin suojaamisesta, kehittämisestä ja lisensoimisesta”, Sophia toteaa. 

Kaikki Muumilaakson hahmot ovat maailmanlaajuisesti rekisteröityjä tavaramerkkejä, joiden hallinnasta vastaa Moomin Characters. Sen tytäryhtiö All Things Commerce vastaa yrityksen verkkokaupasta ja Moomin.com -verkkosivuista. 

”Viime vuosina olemme halunneet nostaa Tovea esiin nimenomaan taiteilijana ja kulttuuripersoonana: hänen koko monipuolista, hienoa ja arvokasta perintöään”, Sophia toteaa. 

”Esineille on tavattoman vaikea saada teossuojaa. Hyvin, harva design-esine nauttii sellaista teosstatusta, että siitä voi lähteä peräämään tekijänoikeuksia, ellei kyse ole aivan identtisestä kopiosta. Kun taas Toven luomus on kirjallinen ja kuvataiteellinen kokonaistaideteos eikä käyttöesine. Tätä ei aina ymmärretä”, jatkaa Roleff. 

”Muumilaakso, sen kaikki hahmot, topografia ja muu, on valmis kompositio, jonka Tove on luonut. Sitä ei haluta muuttaa eikä sinne haluta vierailevia tähtiä, kuten vaikka Joulupukkia tai Walt Disneyn hahmoja, jotka kuuluvat kokonaan eri maailmaan.” 

 

”Kaupallinen puoli on aina ollut olemassa, jo siitä saakka kun Tove ja isäni Lars perustivat Moomin Charactersin vuonna 1958. Taiteellisuus ja kaupallisuus eivät sulje toisiaan pois. "
– Sophia Jansson

Mukeista keräilykohde 

Muumit on maailmanlaajuinen tuotemerkki, jolla on tällä hetkellä yli 700 lisenssinhaltijaa. Nämä ovat ostaneet oikeuden käyttää tuotemerkkiä tuotteissa ja kampanjoissa sovitun määräajan, joka on useimmiten pari, kolme vuotta. 

”Olemassaolon edellytys on se, että taidetta myydään. Kaupallinen yhteistyö yritysten kanssa oli laajaa jo 1950-luvulla. Jo sieltä saakka on yhteistyötä tehty sellaisten yritysten kuin Fazerin, Finlaysonin ja Fiskars Groupin kanssa. Samat tuotekategoriat olivat olemassa jo Toven aikana”, kertoo Roleff. 

”Suurin osa tuotteista – yli 60 prosenttia – liittyy kodin tykötarpeisiin: tekstiileihin, vaatteisiin, sisustukseen, lahjatavaroihin ja koristeisiin. Sitten ovat vielä lelut ja kirjat sekä elintarvikkeet, joiden osuus on kasvanut koko ajan.” 

Muumituotteista suosituimpia ovat muumimukit, joita on valmistettu vuodesta 1990 saakka. Ensimmäiset muumiastiat valmistettiin kuitenkin jo 1950-luvulla. 

”Muumimukeja on valmistettu tähän mennessä jo varmaan lähemmäs sata erilaista. Niistä on tullut ikoninen keräilykohde. Muumimukit ovat enemmän kuin pelkkiä kahvinjuontiastioita. Meilläkin on niitä kotona. Voi ehkä kysyä jopa, onko niitä liikaa silloin, kun kaapin ovet eivät meinaa mennä enää kiinni”, Roleff vitsailee. 

Suomi ja muut pohjoismaat vastaavat Roleffin mukaan 40 prosenttia Moomin Charactersin muumituotteisiin liittyvästä liikevaihdosta. Ykkönen on kuitenkin Suomi. Seuraavana tulee Japani, sekin 40 prosentin osuudella. Kiinan osuus on 5-10 prosenttia. Loppuosuus koostuu lähinnä muista Euroopan maista. 

Ensimmäinen muumiaiheinen teemapuisto perustettiin Suomeen vuonna 1993. Naantalin Muumimaailma on ollut niin suomalaisten kuin ulkomaisten matkailijoiden suosima käyntikohde. Ensimmäinen teemapuisto ulkomaille avattiin Japanissa vuonna 2019. Muumiaiheisia teemapuistohankkeita on vireillä myös Ruotsiin ja Kiinaan. 

”Muumilaakso edustaa jollain tavalla pohjoismaisia arvoja – tasa-arvo, koulutus, turvallisuus, puhdas luonto – mikä vetoaa erityisesti Aasiassa kasvavaan keskiluokkaan. Muumitarinat ovat fantasiaa ja seikkailua, mutta niiden kautta löytyy myös silta perhearvoihin ja entisajan maaseutukylän yhteisöllisyyteen”, Roleff kuvailee. 

Moomin Shop -kauppoja ja muumikahviloita löytyy maailmalta kymmenittäin. Suurin osa sijaitsee Suomessa ja Japanissa, mutta niitä on myös Britanniassa, Thaimaassa, Etelä-Koreassa, Hongkongissa ja aina Havaijilla saakka. 

 

Roleff Kråkström ja Sophia Jansson

Seuraava polvi mukaan 

Viime vuosien aikana Sofia Janssonin pojat ovat olleet yhä enemmän mukana yrityksessä. Thomas Zambra, 29, aloitti kokopäiväisen työskentelyn perheyrityksessä viime vuoden elokuussa. 

”Työskentelen liiketoiminnan kehityksen parissa erilaisissa hankkeissa sekä Moomin Characters -emoyhtiössä että All Things Commerce -tytäryrityksessä”, Thomas selvittää. 

”All Things Commerce vastaa muun muassa verkkokaupasta, joka myy muumituotteita ympäri maailmaa. Tämän lisäksi se toimii muumimediana, jonka kautta viestimme kaikista uutuuksista fanikunnalle. Aloitimme digitaalisen toiminnan vuonna 2013. Meillä on sosiaalisen median ja faniklubimme kanavissa – mukaan luettuna Facebook, Youtube, Twitter, Instagram, Snapchat ja Tiktok – kaikkiaan noin miljoona seuraajaa.” 

Thomasin mukaan yritykselle on tärkeää, että se luo itse sisältöään, jota sitten jakaa eri kanavien kautta ympäri maailmaa. Samalla se voi tukea ja nostaa esiin lisenssinhaltijoiden toimintaa. Sisältöä tehdään suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi ja niitä kaikkia kieliä puhutaan myös yrityksen toimistolla joka päivä. 

”Työ on monipuolista ja spektri ja skaala laaja ja globaali. Oman roolin kehittäminen on konkreettinen haaste, vaikka yritys on tuttu, koska teemme niin monenlaisia asioita. Toven työstä nousevat arvot ovat kuitenkin keskeisiä, kun mietin, miten toimintaa kehitetään”, Thomas pohtii. 

”Ihan alussa minua vähän huolestutti, miten kaikki lähtee menemään, mutta nyt voin jo todeta, että täällä on ollut tosi kivaa. Tulemme kaikki keskenämme hyvin toimeen ja olemme yhdessä myös vapaa-aikana. Yhteistyö toimii saumattomasti. Erilaisille näkemyksille täytyy kuitenkin löytyä tilaa ja löytää silloin tavat, kuinka kannattaa toimia, että päästään eteenpäin.” 

Thomasille on ollut itsestään selvää se, että hän jonain päivänä tulisi töihin omaan perheyritykseen. Hän on halunnut tulla mukaan kehittämään yrityksen toimintaa. Vanhempi veli James työskentelee hänkin oman yrityksensä, suunnittelutoimisto Kobran kautta Moomin Charactersille. 

”Työnjako on mennyt luonnollisesti ja se vaikuttaa ainakin toistaiseksi toimivan hyvin. Minä olen käynyt bisneskoulut ja Jamesilla taas on taiteellista koulutusta. Tulemme mukaan eri taustoilla, mutta meillä on silti samanlaisia ideoita”, Thomas toteaa. 

Thomas on opiskellut Suomessa Hankenilla ja suorittanut kauppatieteen maisteritutkinnon London School of Economics -yliopistossa Lontoossa. James taas on opiskellut graafista suunnittelua taideteollisessa korkeakoulussa eli nykyisessä Aalto-yliopistossa sekä University of Arts London -opinahjossa. 

 

Erilaista osaamista 

”Muumit ovat olleet elämässäni läsnä aina, jo lapsuudesta saakka. On luettu muumikirjoja ja katsottu tv-sarjoja. Mökillä muumeja oli lakanoissa ja tyynyissä. Tänä aamunakin join aamukahvini muumimukista. Kaiken kaikkiaan Toven ja muumien maailma on minulle hyvinkin tuttu”, kertoo James Zambra, 32. 

”Asuin lapsena Englannissa, missä sielläkin muumit tunnetaan aika hyvin, mutta täällä Suomessa ne ovat vielä ihan eri tavalla läsnä.” 

James on ollut nyt muutaman vuoden aktiivisemmin mukana suvun omistamassa Moomin Charactersissa ja tekee töitä sille pari päivää viikossa oman suunnittelutoimistonsa kautta. 

”Oma polkuni oli jo varhain tiedossa ja jotenkin luonnollinen valinta. Kuvittaminen ja graafinen suunnittelu kiinnostivat minua, mihin kannustettiin myös kotoa. Nyt työskentelen oman suunnittelutoimiston kautta osan viikosta perheyrityksessämme design-tiimin johtajana, missä pääsen kehittämään ja rakentamaan muumibrändiä. Luomme uusia muumiaineistoja ja työkaluja lisenssinhaltijoille”, James toteaa. 

Moomin Charactersin pääosakas on Sophia Jansson. Osakkaita on kaikkiaan kymmenkunta, joihin kuuluvat Jamesin ja Thomasin lisäksi heidän serkkunsa Hanna Ahlström ja tämän sisko Malin Timgren sekä näiden vanhemmat. Perheyrityksessä työskentelevä Hanna on mukana myös hallituksessa. 

”Meillä on ollut hyvä tuuri siinä, että ihmiset ovat kiinnostuneita vähän eri asioista ja että yrityksessä on erilaista osaamista. Minä tuon pöytään brändiosaamista ja suunnitteluperspektiivin ja mietin visuaalista kokonaisuutta. Myös tekstin roolin on tärkeä”, pohtii James. 

”Suunnittelufilosofia nojautuu pitkälti sille, että kun teemme jotain uutta, perustuu se aina alkuperäisoriginaaleille. Se on aika hyvä ohjaava periaate. Haluamme tuoda tuotteiden takaa esiin muumitarinat, joka on brändin ydin.” 

Jamesin mukaan yrityksen vahvuus on muumibrändin tunnistettavuus ja monipuolisuus. Muumit ovat universaaleja hahmoja. Muumimaailma ei ole myöskään sidottu tiettyyn aikaan tai paikkaan. Muumien suosio maailmalla jatkuu yhä uusien sukupolvien tutustuessa he

James ja Thomas Zambra

Asiasanat