Uutishuone / Perheyritystarinat

Yrittäjältä vaaditaan rohkeutta

Kirjoittanut Riitta Saarinen toimittaja

Julkaistu 12.11.2024

Susanna Blomqvist luotsaa toisessa polvessa Saintexia, muovialan yritystä, joka tunnetaan erityisesti pehmoheijastimistaan. Hän haluaa liputtaa suomalaisten tuotteiden puolesta. 

 

”Meidän tehtävänämme on valaista maailma yksi heijastin kerrallaan”, toteaa Susanna Blomqvist, 55, helsinkiläisen Saintex-yrityksen toimitusjohtaja. Vuonna 1948 perustettu yritys on erikoistunut pehmoheijastimien ja brändituotteiden valmistukseen.

Blomqvistin isä Pekka Sankamo oli tullut yritykseen alun perin hinnoittelijaksi 1970-luvulla ja lähti jatkamaan yritystä myöhemmin. Myös äiti Heta tuli samaan yritykseen.

”Työskentelin silloin vielä pankkimaailmassa, kun isä houkutteli minut töihin tänne 2003. Sukupolvenvaihdoksen myötä päävastuu yrityksestä siirtyi sitten minulle vuonna 2010. Ehdittiin tehdä seitsemän vuotta yhdessä töitä”, kertoo Susanna.

”Olin työskennellyt aiemmin monilla aloilla eikä siirtyminen perheyritykseen ollut ollenkaan selvä. Päätös osoittautui kuitenkin oikeaksi. Perheyrittäjäksi lähtemiseen vaaditaan kyllä rohkeutta, sillä onhan se perhe siinä sitten 24/7.”

Susannan puoliso Ben Blomqvist, 55, tuli Saintexiin kahdeksan kuukautta Susannan jälkeen. Hän työskentelee yrityksen myyntijohtajana.

”Joskus aikoinaan Benin ystävä totesi tälle, että kun hänellä on oikein huono päivä, niin hän ajattelee Beniä. Minkälaista mahtaa olla, kun työskentelee samassa yrityksessä vaimonsa, appiukkonsa ja anoppinsa kanssa!”, nauraa Susanna.

Pariskunnan lapset Emil, 26, Daniela, 25, ja Benjamin, 19, ovat hekin kaikki päässeet harjoittelemaan työntekoa perheyrityksessä. 

”Emil on ollut täällä nyt viisi vuotta ja työskentelee nykyään myynti- ja tuotantopäällikkönä. Hän opiskeli autoalaa, mutta veri veti tänne omaan yritykseen, missä hän aloitteli heijastinten pakkaajana jo pikkupoikana”, Susanna sanoo.

”Kun Emil sitten vähän kautta rantain kysyi, pääsisikö tänne, pohti mieheni aluksi, että kannattaisiko olla vielä muualla töissä ennen kuin tulee omaan yritykseen, mutta ajattelin sitten itse, ettei se sitä katso, jos yrittäjänpalo on kova.”

 

Muovi taipuu moneen

Parikymmentä vuotta sitten, kun Susanna tuli Saintexiin, oli heijastinmalleja alle kymmenen. Nyt yrityksen seinillä loistaa satoja erilaisia malleja muumeista erilaisiin eläimiin, esineisiin ja kuviin. Kaikkiaan tallessa on parituhatta heijastinmuottia. Uusia malleja valmistuu vuosittain 60–70 välillä.

Susanna sanoo olevansa edelleen varsin innostunut heijastimista, joita Saintex valmistaa vuodessa reilut kaksi miljoonaa kappaletta.

”Yritys alkoi valmistaa pehmoheijastimia 1980-luvulla. Materiaali taipuu moneen: erilaisiin muotoihin ja väreihin. Se on sikäli makea tuote. Teemme suunnittelussa paljon designer-yhteistyötä graafikkojen ja muotoilijoiden kanssa”, Susanna toteaa.

Heijastinmaailmakin muuttuu aika ajoin. Vuonna 2016 Saintex alkoi valmistaa älyheijastimia. Vuosi sitten yritys lanseerasi tuoksuheijastimet, joiden aromihuopaan voi lisätä tuoksun.

”Teemme heijastimia tilaustuotteena jälleenmyyjille ja muille asiakkaille, kuten pankeille, museoille ja vaikka Liikenneturvalle. Pääasiassa tuotteet menevät Suomeen, mutta jonkun verran niitä tilataan myös muualle, kuten Japaniin”, Susanna kertoo.

”Yritykset eivät välttämättä tilaa enää logoa heijastimeen, vaan tilaavat logon muotoisen heijastimen.”

Saintexin brändituotteista kestosuosikkeja ovat todistuskansiot sekä menukansiot ravintoloille. Yritys valmistaa myös muita muovituotteita, kuten muistikirjoja, hiirimattoja ja allekirjoitusalustoja.

Turvallisuus edellä 

”Heijastin koetaan usein sesonkituotteeksi, jota käytetään pimeällä talviaikaan. Ennen kaikkea heijastin on turvallisuustuote, henkilösuojain, jonka valmistusta säätelevät tiukat EU-standardit”, Susanna toteaa.

”Verkossa näkee myynnissä myös omien tuotteiden kopioita, mutta tunnistan kyllä hyvin omat tuotteemme muista. Meidän pehmoheijastimien valmistuksessa käytetään suurjaksosaumausta, ja yhdessä heijastimessa on aina viisi kerrosta.”

Suomalaisuus on Susannalle erittäin tärkeä arvo. Pitää myös uskoa omaan tekemiseensä. 

”Olen aika jääräpäinen; ainoa lapsi, kuten myös mieheni Ben. En anna hevillä periksi. Haluan liputtaa suomalaisuuden puolesta. Kun tuotteet valmistetaan Suomessa, työllistää se suomalaisia ja verorahat jäävät tänne. Me osaamme kyllä tehdä täällä kaikenlaista.”

”Mikäli me haluamme Suomen säilyvän hyvinvointivaltiona, pitää meillä olla täällä työpaikkoja. Se on myös ympäristöteko monin tavoin.”

Susannalla riittää oman yrityksen lisäksi tarmoa edistää tärkeitä asioita myös muualla. Hän toimii Suomalaisen työn liiton hallituksen varapuheenjohtajana sekä on mukana Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n yrittäjävaltuuskunnassa. 

Lisäksi hän istuu tiedekeskus Heurekan hallituksessa, Suomen Yrittäjien palkintolautakunnassa ja Muoviteollisuus ry:n vaalivaliokunnassa.

”Perheyritysten liitto on järjestänyt tosi hyviä Leirinuotio-tapahtumia, joissa on voinut jakaa rankkojakin kokemuksia. Samalla on kuitenkin saanut uskoa siihen, että asiat aina järjestyvät. Kaikista näistä saa vertaistukea ja ystäviä ja voi samalla oppia esimerkeistä.”

Saintex Oy

Omistaja ja toimitusjohtaja: Susanna Blomqvist

  • Olavi Sainio perusti muovialan yrityksen Helsingissä vuonna 1948. Yrityksestä osakeyhtiö 1980-luvun lopulla, jolloin nimi muuttui Saintexiksi. Omistus siirtyi kaupan myötä Olavi Sainiolta Pekka Sankamolle.
  • Liikevaihto: 2 miljoonaa euroa vuonna 2023
  • Työllistää: 9 henkilöä oman perheen lisäksi 
  • Toimipaikka: Helsinki
Asiasanat