Uutishuone / Uutiset

Ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin?

Kirjoittanut Sini-Marja Ant-Wuorinen Perheyritysten liitto

Julkaistu 07.05.2020

Voiko koronasta seurata jotain hyvää?
Kuluva kevät on käynnistänyt monessa yrityksessä muutoksen. Uudet ideat ja liiketoimintamallit voivat osoittautua keinoiksi, jotka kantavat kriisin yli. Moni haluaa nyt myös mahdollisuuksien mukaan auttaa muita.

Risteilyravintolalaiva Marival II:n yrittäjä Joona Korja yhdisti voimansa toisen kahvilayrittäjän kanssa. Kun risteilyjä ei voi järjestää, laivan perästä myydään kahvia ja leivonnaisia sekä lohikeittoa.

Huomiota herätti Hotel Kämpin, Koti Puhtaaksi Oy:n ja Helsinki Limon yllättävä palvelukonsepti, jossa asiakas haetaan hotelliin limusiinilla, ja hotellivierailun aikana asiakkaan koti siivotaan. Tarvittaessa palveluun voi liittää vielä lastenhoitajan.

Kotimaiset erävaateyritys Sasta, kenkävalmistaja Saint Vacant sekä miestenvaatebrändi Frenn puolestaan ideoivat yhteismyyntikampanjan, jossa asiakas voi tuotteen ostamalla saada kaupantekijäisen toiselta kotimaiselta brändiltä.

Uusia tuotteita ja valmistajia tarvitaan nopeasti

Korona loi myös markkinat uusille tuotteille. Kasvomaskeja käytetään jo yleisesti Euroopassa ulkona liikkuessa, ja Suomessa teetetään parhaillaan selvitystä maskien vaikuttavuudesta. Esteenä laajalle käytölle on ollut osin se, että kirurgisten kasvosuojien halutaan riittävän terveyshuollon henkilökunnalle.

Moni kotimainen yritys on ryhtynyt paikkaamaan maskipulaa. Lohjalaisen perheyritys E. Laihon tehtaalla kankaisia maskeja alettiin tehdä jo maaliskuussa. E. Laihon toimitusjohtaja Liisa Laiho kertoi Kauppalehdelle, että maskeja ovat tilanneet ainakin Lohjan kaupunki sekä pesulat.

Myös Ahlstrom-Munksjö on kasvattanut suojakangastuotevalikoimansa kapasiteettia vastatakseen voimakkaaseen kysyntään. Ahlstrom-Munksjö laajentaa myös kankaiden valmistusta tuotantolinjoille, joita yleensä käytetään muiden kuitupohjaisten materiaalien valmistukseen, ja tarjoaa täten tukeaan hyödyntämällä kuitupohjaisten ratkaisujen tuntemustaan.

Lammilla toimiva perheyritys, vaatebrändi Voglia puolestaan alkoi tehdä suojavaatteita Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirille. Tuotannossa on suojatakkeja ja -päähineitä, jotka kestävät laitospesua ja ovat siten uudelleenkäytettäviä. Voglia toimii yhteistyössä osaomistuksessaan olevan virolaisen Puro Designin kanssa.

Perheyhtiö Paulig haluaa välttää kaikessa toiminnassaan turhaa hävikkiä ja haluaa siksi tarjota mahdollisuuden ostaa ja testata ammattikokkien käyttämiä laadukkaita tuotteita nyt kotikeittiössä. Ruokatuotteiden Pop up -myymälä on avoinna Pauligin Vuosaaren paahtimon parkkipaikalla 4.–8.5. klo 12–18. 

Mitä tästä syntyy? Empatia ja uudet toimintamallit nostavat päätään

Koronapandemia ja sen aiheuttamat seuraukset yhteiskunnalle ovat herättäneet ihmisten auttamishalun. On organisoitu esimerkiksi kauppa- ja apteekkiapua riskiryhmäläisille. Moni yritys on tehnyt lahjoituksia kohteisiin, joissa koronan vaikutukset tuntuvat.

Bayer-konserni ja raumalainen perheyritys Satatuote lahjoittivat 20 000 kasvojen suojavisiiriä Varsinais-Suomen sekä Satakunnan sairaanhoitopiirien ja Rauman kaupungin terveydenhuollon ja vanhuspalveluiden käyttöön. Kasvovisiirit ovat tärkeä osa hoitohenkilökunnan suojausta.

Moni yritys on joutunut lomauttamaan henkilöstöään – maalis–huhtikuun vaihteessa teettämässämme kyselyssä selvisi, että Perheyritysten liiton jäsenistä yli puolet oli aloittanut tai aloittamassa henkilöstön lomautukset. Myös ravintolakonserni, perheyhtiö Ravintolakolmio on lomauttanut koko henkilöstönsä, mutta Kauppalehden haastattelussa johtaja Joonas Keskinen lupaa, että henkilöstölle voidaan antaa äkillisiin rahantarpeisiin pieniä lainoja ja auttaa pahimman yli.

Kriisi kaataa yrityksiä, mutta selviytyjille se voi olla haaste, joka muovaa yrityksestä jotain uutta, ehkä jopa tuottavampaa tai muulla tavoin arvokkaampaa kuin ennen. Esimerkiksi perheomisteisen, teknistä tukkukauppaa tekevän Knorringin toimitusjohtaja Andrea Borenius kertoo Y-Studion haastattelussa, että he aikovat selvitä koronasta kuten aiemmistakin kriiseistä. Toisen maailmansodan aikana yritys menetti pitkäaikaisen tavarantoimittajan, mutta se muodostuikin käännekohdaksi, joka johti hyvään lopputulokseen.

 

Kerro, miten sinun yrityksesi toimii

Millaisia muutoksia, uusia ideoita tai toimintatapoja sinun yrityksessäsi on otettu käyttöön koronan myötä? Millä tavoin olette kenties ryhtyneet auttamaan muita? Kerro meille! Juttuvinkkejä voit lähettää meille:  sini-marja.ant-wuorinen@perheyritys.fi

Asiasanat
Työelämä Vastuullisuus Korona
Tilaa uutiskirjeemme tästä