Uutishuone / Ajankohtaista

Kuusi keinoa selvitä kassakriisistä

Julkaistu 25.03.2020

Ihmisen kulutus vähenee, myynti laskee, käyttöpääoma supistuu… Koronaviruksella on isoja vaikutuksia kaikkeen liiketoimintaan, ja monessa yrityksessä kassavarat voivat loppua nopeasti. On silti monta keinoa, joista hakea nopeaa apua kassakriisiin. Listasimme helpotukset, joita yrityksille on tarjolla.

1. Yhteys omaan pankkiin

Moni pankki myöntää nyt yrityslainoille lyhennysvapaata. Euroopan keskuspankki on päättänyt keventää pankkisääntelyä, mikä antaa pankeille mahdollisuuden joustaa lainaehdoissaan. Myös Finnvera on myöntänyt luvan antaa lyhennysvapaata takaamiinsa lainoihin – jos yritykselläsi on Finnveran takaus, ole yhteydessä omaan pankkiisi.

Finnvera voi taata myös pk-yrityksen koronan myötä lisääntyneitä käyttöpääomatarpeita. Lue lisää Finnveran sivuilta (https://www.finnvera.fi/kasvu/ajankohtaista-yrityksille/ajankohtaista-yrityksille).

2. Verottajalta lisäaikaa ja maksujärjestelyjä

Yrityksen veroilmoitukselle voi hakea lisäaikaa ja ilmoituksen myöhästymismaksu voidaan jättää perimättä perustellusta syystä, esimerkiksi sairastumisen vuoksi. Maksuvaikeuksiin joutunut yritys voi hakea veroille maksujärjestelyä helpotetuin ehdoin.

3. Hae lisärahoitusta

Business Finland on avannut kaksi uutta rahoituspalvelua, joiden avulla yritykset voivat selvittää ja kehittää toimia koronan ylitse selviämiseen. Rahoitusta voi saada sellaisten toimien suunnitteluun, joilla pyritään vähentämään liiketoiminnan häiriöitä (10 000 e), sekä toimenpiteisiin, joilla ehkäistään ja korjataan koronaepidemian aiheuttamia markkina- ja tuotantoketjuhäiriöitä (100 000 e).

Myös ELY-keskuksille on myönnetty tukipaketti yritysten kehittämisavustuksiin. Sillä tuetaan pk-yrityksiä, joille koronavirus on aiheuttanut markkina- ja tuotantohäiriöitä. Avustusten haku käynnistyy pian ELY-keskusten verkkosivuilla (https://www.ely-keskus.fi/web/ely/koronavirustilanne).

4. Kerro itsestäsi

Markkinointi koronaepidemian aikoina vaatii poikkeuksellisia toimia. Muista pitää ääntä itsestäsi! Pienyritys voi ilmoittaa itsensä esimerkiksi kotona.kotimaista.fi- tai tueyrittajaa.fi-palveluihin, jotka pyrkivät vähentämään koronan vaikutuksia suomalaisiin yrityksiin.

Karanteenissa.fi-palveluun kannattaa listautua, jos oma yritys tarjoaa ratkaisuja koronaviruksen aiheuttamiin tilanteisiin, esimerkiksi ruokakuljetuksia tai etäpalveluita. Moni yritys miettii nyt keinoja, joilla voisivat muuttaa palvelujaan sopimaan koronan tuomiin olosuhteisiin.

5. Tarkista vakuutus

Pääsääntöisesti vakuutus ei korvaa, jos asiakkaat kaikkoavat koronan vuoksi. Jos yrityksellä kuitenkin on epidemiakeskeytysvakuutus, korvausta voi saada irtaimen omaisuuden ja toimitilan puhdistus- ja desinfiointikuluista. Kulujen tulee olla seurausta viranomaisen antamasta määräyksestä, jolla rajoitetaan tartuntatautilain perusteella tarttuvien tautien leviämistä.

6. Hae apua

Yritys-Suomi Talousapu -neuvontapalvelu neuvoo yrityksiä, jotka ovat joutuneet maksuvaikeuksiin. Neuvontapalvelun valtakunnallinen puhelinnumero on +358 2950 24880 (arkisin 9–16). Neuvojat ovat yrityksen talouden- ja terveyttämisen asiantuntijoita. Palvelu on luottamuksellista ja maksutonta.

 

Myös Perheyritysten liitto haluaa auttaa jäseniään kriisin yli.

Otathan yhteyttä, jasenpalvelu@perheyritys.fi 

tai 050 566 1592

 

Asiasanat
Korona