Tee jo ja tee yhdessä!
Vastuullisuuden No Bullsh*t! -tapahtuma nosti valokeilaan perheyritysten ja muiden oppeja vastuullisesta liiketoiminnasta. Moni kiihdyttää toimintaa tekemällä yhdessä.
No Bullsh*t!-vastuullisuustapahtuma alkoi Ahlstromin toimitusjohtajan Helen Metsin herättelyllä kestäviin liiketoimintamahdollisuuksiin. Hän viittasi YK:n ympäristöohjelman tietoon (UNEP) siitä, että 32 prosenttia pakkausmuovista päätyy luontoon. Uusille materiaaleille on siis tarvetta. Mets esittelikin Ahlstromin PawPrint-materiaalit, jotka on tehty puupohjaisista selluloosakuiduista ja joihin pakataan ruokaa lemmikkieläimille.
Mets mainitsi, että jo 90 prosenttia yrityksen tuotteista on läpivalaistu ESG-linssin avulla, sillä Ahlstromin ”tehtävänä on puhdistaa ja suojella joka kuidulla ja tavoitella vastuullisempaa maailmaa”. Hän toisti sitä erittäin luontevasti vähintään kymmenen kertaa puheenvuoronsa aikana. Se on hyvä oppi jokaiselle johtajalle.
Johtajuudesta sanaili myös Ikealla ja Volvolla johtotehtävissä toiminut Göran Carstedt. Hänestä maailma muuttuu kestävämmäksi, kun organisaatiot tajuavat olevansa vastuussa sen luomisesta. Tässä työssä auttaa yhdessä tekemisen ja jatkuvan oppimisen kulttuuri, jossa arvostetaan enemmän ideoita kuin johtajia. Itse Carstedt on aikanaan pyydystänyt ajatuksia juttelemalla asiakkaiden kanssa Ikean parkkipaikalla. Viisaus asuu kentällä!
Luonnonvärejä valmistavan Natural Indigo Finlandin toimitusjohtajan Pasi Ainasojan ja ruoka-alalla toimivan Pauligin vastuullisuusjohtaja Salla Sulasuon puheenvuorossa hämmästytti se nopeus, jolla teollisuuden sivuvirtojen hyödyntämiseen liittyvä yhteistyö on alkanut. Paulig vastasi Ainasojalle kolmen tunnin kuluessa siitä, kun hän oli kertonut halustaan värjätä kahvinpurujätteellä ja tästä kolmen päivän päästä Ainasoja haki sitä Pauligilta. Lopulta Lapuan Kankurit -yritys toi myyntiin kahvinpurujätteestä tehdyllä värillä värjättyjä torkkupeittoja. Mieleen jää leijumaan ajatus, että kun on hyvä tuoteidea ja aktiivisuutta, löytää arvot jakavia kumppaneita.
Ekosysteemien luomisen ja pitkäjänteisen työn merkitystä korosti toinen tekstiilialan esimerkki. Resterin kumppanuusjohtaja Anna-Kaisa Huttunen ja Lindströmin vastuullisen hankinnan johtaja Kristiina Tiilikainen kertoivat, että usean vuoden ponnistelun tuloksena on kehitetty osin Resterin kierrätyskuitua sisältävä työvaatekangas Lindströmille. Kierrätyskuitu on saatu Lindströmin käytöstä poistetuista työvaatteista ja teollisia pesuja kestävän kankaan on valmistanut ranskalais-italialainen Klopman International.
Tekstiilialalla toimivan Lindström-perheyrityksen tavoitteena on, että kaikki uudet kankaat, kuten työvaatekankaat, hotelli- ja ravintolatekstiilit ja matot, sisältävät 30 prosenttia kierrätettyä tai biopohjaista materiaalia vuodesta 2025 lähtien.
Perheyritys Haltonin tarina puolestaan osoittaa, että vanhasta voi syntyä uutta. Haltonin ja sen emoyhtiön Halton Venturesin hallitusten jäsen ja kolmannen sukupolven omistaja Krista Halttunen kertoi, että yritys on alkanut hyödyntää 15 vuotta sitten kehitettyä sensoriteknologiaa. Sen avulla voidaan leikata risteilylaivan hyttien ilmanvaihdon päästöjä, joiden osuus laivan kokonaispäästöistä on merkittävä, noin kolmasosa.
Halttunen myös kannusti pitämään huolta siitä, että hallitus on ajan tasalla kestävän kehityksen mahdollisuuksista. Rooli on ollut hänelle itselleen luontainen Haltonilla – onhan hän väitellyt ympäristöpolitiikasta Imperial College Londonissa ja on siellä ympäristöpolitiikan vierailevana tutkijana.
Iltapäivän päättäneessä paneelissa kuultiin muun muassa kysymys kestävän kasvun parhaasta opista. PK-yritysliiketoiminnan johtaja Heikki Peltola OP Ryhmästä kannusti liittoutumaan samat arvot jakavien toimijoiden kanssa ja hakemaan asiakkaiden näkemyksiä työn pohjaksi, ja toimitusjohtaja Heli Hytönen Kasvuryhmästä sanoi, että asioita tulee vaan alkaa tehdä. Varapuheenjohtaja, liiketoiminnan kehitysjohtaja, omistaja Ville Solja perheyritys Kiillosta korosti, että mikään teko ei ole liian pieni.
No Bullsh*t!-vastuullisuustapahtuman järjestivät Design Forum Finland, Elinkeinoelämän keskusliitto, Keskuskauppakamari ja Perheyritysten liitto 3.9.2024 Helsingissä.
Kuvat: Petri Anttila