Uutishuone / Blogit

Kirkasta perheyrityksen merkitys

Julkaistu 28.11.2022

Yrityksen ”purposen” eli merkityksen voi määritellä seuraavasti.

Merkitys on positiivinen vaikutuksemme meitä ympäröivään yhteisöön.

Useimmissa perheyrityksissä merkitys on melkeinpä ”DNA:ssa” – ja se liittyy tyypillisesti perustajan ajatuksiin ja arvomaailmaan. Uskon, että jokainen perheyritys on kiinnostunut siitä, miten parhaiten ylläpitää näitä arvoja ja miten siirtää niitä eteenpäin seuraaville sukupolville. Kyse on yrityksen ja sen edustamien arvojen ja periaatteiden jatkuvuudesta.

Merkitys on myös aivan keskeinen asia vastattaessa asiakkaiden ja muiden sidosryhmien uudenlaisiin odotuksiin ja toiveisiin. Kilpailuetu modernissa maailmassa ei synny enää perinteisillä elementeillä, vaan esiin on tuotava uusia näkökulmia, hyötyjä ja näyttöjä.

Merkitys on siis erittäin ajankohtainen, paljon keskusteltu ja tutkitusti hyötyjä tuottava asia, mutta sen kirkastaminen ja toteuttaminen ei välttämättä ole aivan helppoa. 

Perheyritysten liiton julkaisu Purpose – työkirja perheyrityksen merkityksen vahvistamiseen antaa etenemiseen paitsi perustelut myös askelmerkit. Merkityskokonaisuus on niin moniulotteinen asia, että siinäkin kannattaa noudattaa vanhaa viisautta ”elefantin syömisestä pala kerrallaan.”

Mahdotonta kokonaisuuden kirkastaminen ei kuitenkaan ole. Kyse on loppujen lopuksi perusasioiden päivittämisestä ja niiden toteuttamisesta sekä viestimisestä hiukan uudenlaisella tavalla ja perspektiivillä.

Aivan hetkessä ei kokonaisuus synny, mutta perheyritykset ovat onneksi myötäsyntyisesti kärsivällisiä ja pitkäjänteisiä kaikessa työssään ja ajattelussaan. Oma mielipiteeni on, että juuri perheyrityksillä jos kellä on mitä parhaimmat mahdollisuudet hyödyntää merkityksen voimaa ja näin varmistaa ja edelleen vahvistaa oman menestyksen edellytyksiä muuttuvassa maailmassa.

Elämme omituisia aikoja kriisin seuratessa toistaan. Tilanne kannattaa kuitenkin nähdä mahdollisuutena uudenlaiseen ajatteluun ja toimintaan, jotka kuitenkin perustuvat omiin vahvuuksiin, periaatteisiin ja arvoihin. Sir Winston Churchillin ajatus on jälleen erittäin ajankohtainen: ”Never let a good crisis go to waste” - Älä koskaan anna hyvän kriisin mennä hukkaan.

Tuoreen julkaisun toivotaan auttavan perheyrityksiä oman merkityksen kirkastamisessa, mutta jos haluatte tarkemmin keskustella merkityskokonaisuudesta olen ilomielin perheyritysten käytettävissä.

 

Asiasanat

Lue myös nämä