Uutishuone / Blogit

Perhe uudistaa yritystä ajassa

Kirjoittanut Krista Elo-Pärssinen KTT, johtava asiantuntija, Perheyritysten liitto

Julkaistu 03.03.2019

Miten omistajaperhe vaikuttaa perheyrityksen uudistumiseen? Mitä on perhemäisyys?

Rettig aloitti tupakkatehtaana 1770-luvun Hampurissa. Se on toiminut vuosien aikana tupakkateollisuuden lisäksi mm. varustamo- ja makeisalalla sekä metalli- ja lämmitysteollisuudessa. Pitkän historiansa aikana Rettig on kohdannut useita strategisia tienhaaroja, jotka ovat jokainen muovanneet sitä yhtiönä. 9. sukupolven edustajan Tomas von Rettigin johdolla tavoitteena on tehdä Rettig Groupista Pohjoismaiden johtava sijoitusyhtiö.

-       Olisin epäonnistunut, jos seuraavaa sukupolvea ei tule…Haluamme varmistaa, että asiat ovat kunnossa seuraavaa sukupolvea varten, toteaa Tomas von Rettig Helsingin Sanomien artikkelissa 1.3.2019.

Perhe omistajana vaikuttaa yrityksen toimintaan, johon jokainen sukupolvi jättää oman kädenjälkensä ja josta jokainen sukupolvi tekee oman näköisensä. Perhemäisyydeksi voidaan kutsua sitä, miten perhe yritystoimintaan vaikuttaa.

Hallituksen puheenjohtajana ja yhtenä suurimmista omistajista Tomas von Rettig käyttää valtaa Rettig Groupissa ja sen omistamissa yrityksissä. Omistajaperhe ei tuo vain symbolista arvoa, vaan on aktiivisesti vaikuttamassa yritysten visioihin ja strategisiin valintoihin. Tällä hetkellä Rettig Group myös vahvasti identifioituu Tomas von Rettigiiin.

Rettig Groupin perhemäisyys ilmenee myös siinä, että omistajaperhe pyrkii siirtämään yrityksen seuraavalle sukupolvelle.  Tämä edellyttää yrityksen uudistumista ajassa ja sen pitkän aikavälin menestymistä.

Perheyritysidentiteetti kuvastaa perheyrityksen suhtautumista itseensä ja sidosryhmiinsä. Perhemäisessä perheyrityksessä perhe antaa kasvonsa yritykselle ja vaalii yrityksensä historiaa ja perinteitä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että vahva perheyritysidentiteetti estäisi yrityksen uudistamisen ja kehittämisen. Pikemminkin yrityksen pitkän aikavälin menestys usein rakentuu perheen kasvollisuuden ja vahvan yhteisen perheyritysidentiteetin varaan.

Tilanteet ja käytänteetkin muuttuvat ajan ja sukupolvien myötä – varmaa on vain se, että yksi malli ei sovi kaikille. Toisissa yrityksissä perheen vaikutus yritykseen on suurempi, toisissa perhe on hyvinkin etäällä yritystoiminnasta. Tämä tuli esille myös, kun haastattelin perheyritysten omistajia yhdessä Turun kauppakorkeakoulun professori Jarna Heinosen kanssa Uudistuva perheyritys – perhe, omistus ja liiketoiminta -kirjaamme varten.

Yhteistä kaikille perheyrityksille on kuitenkin omistajaperheen sitoutuminen yritystoimintaan ja omistajuuteen.

Asiasanat
Opi Omistajuus Sukupolvenvaihdos

Lue myös nämä