Uutishuone / Haastattelut

Heli Kurjanen vie terveyttä ja tasa-arvoa jo 50 maahan

Kirjoittanut Auli Hänninen toimitusjohtaja, Perheyritysten liitto

Julkaistu 27.10.2020

Heli Kurjasen intohimona on muuttaa asenteita kuukautisia kohtaan erityisesti kehittyvissä maissa. Kurjasen Lunetten liiketoimintaa on alusta alkaen ohjannut vahva halu tabujen rikkomiseen. Mitä voimme oppia Lunetten esimerkistä ja yrityksen suhteesta kestävän kehityksen tavoitteisiin? 

Lunetten missio on terveellisen elämän takaaminen tytöille ja naisille. Yritys on vuosikymmenen ajan kouluttanut tyttöjä ja naisia lisääntymisestä, seksuaaliterveydestä ja kuukautisista. Lunette ei projekteissaan ainoastaan lahjoita tuotettaan eli ”kuukuppia”, vaan tuotteen mukana seuraa aina myös laaja koulutuspaketti. Lunetten kumppanit tuntevat kohdemarkkinat ja ymmärtävät niiden kulttuuria. 
Viime vuosina valistustyötä on tehty paljon Itä-Afrikassa, etenkin Tansaniassa. Hyvät kumppanit kohdemaissa auttavat Lunettea pääsemään keskusteluihin arasta aiheesta. Näin yritys pystyy muuttamaan asenteita ja opettamaan ihmisiä pois vanhoista uskomuksista. Esimerkeiksi joissain uskomuksissa ajatellaan, että miehestä tulee hullu, jos nainen kuukautisten aikaan laittaa miehelle ruokaa, tai että kasvit kuolevat tai ruoka pilaantuu, jos nainen koskee niihin kuukautisten aikaan. 

Ensiaskeleet: ”älä valita, vaan ryhdy tekemään itse” 

Lunette perustettiin vuonna 2005. Heli Kurjasella oli aiemmin toiminimi, jonka puitteissa hän teki kestovaippoja. Tämän toiminnan kautta hän törmäsi myös kestokuukautissuojiin. Ihmisten ensimmäinen reaktio oli ja on edelleenkin kuukupista puhuttaessa, että ”hyi yäk, onpa omituinen ajatus”. Helin omat ajatukset muuttuivat, kun hän tutustui asiaan. Hän alkoi pohtia omaa reaktiotaan aiheeseen. Miksi se oli aluksi niin negatiivinen, kun kuukautiset ovat kuitenkin normaali osa jokaisen naisen arkea. Tämän pohdinnan jälkeen Heli päätyi tilaamaan markkinoilla jo olleen tuotteen. Hän oli tuotetta kokeiltuaan periaatteessa tyytyväinen, mutta huomasi, että siinä oli pieniä asioita, jotka haittasivat sen käyttöä. Lisäksi firma markkinoi tuotettaan huonosti. 

Kun Heli valitti ostamansa tuotteen käyttöön liittyvistä ongelmista silloiselle aviomiehelleen. Tämä totesi, että  ”älä valita, vaan ryhdy tekemään itse”. 
 
– Nukuimme yön yli ja naureskelimmekin asialle. Mutta heti aamulla jo vakavammin pohdin, että miksipä ei? Jokuhan ne nykyisetkin tuotteet tekee, Heli sanoo. 
 
Heli alkoi selvittää kuukupin käyttökokemuksia ystäviltään. Kävi ilmi, että moni oli kokenut samanlaisia ongelmia kuin Heli. Näiden kokemusten perusteella Heli lopulta päätti lähteä kehittämään toimivampaa tuotetta. 
 
Testauksesta tuotteeksi  

Tuote tuli virallisesti myyntiin lokakuussa 2005. Sitä ennen Heli testasi sitä kaveripiiristä kootulla testiryhmällä. Palaute ryhmältä oli hyvin positiivista; kaikki olivat tyytyväisiä. Heli kertookin, että hän suhtautui prototyypin ja testaamisen jälkeen tuoteideaan ja yritystoiminnan aloittamiseen luottavaisin mielin. Toiminta lähti hyvin käyntiin, vaikka se oli aluksi pientä. Tuote oli tuntematon. Lisäksi Heli oli vasta 25-vuotias kahden lapsen kotiäiti. Varsinkin alkuvuosina yritys toimi hyvin pienellä budjetilla. Kaikki mahdollinen tehtiin itse. Nyt yritys on toiminut jo viisitoista vuotta. Jälleenmyyjiä noin 50 maassa. Suurin osa tuotteista menee vientiin. 

Valistustyö on ollut osa yritystoimintaa alusta lähtien. Viidessätoista vuodessa muutos on ollut valtava. Työtä riittää kuitenkin vielä. Vanhakantaiset asenteet tupsahtelevat vielä silloin tällöin esiin. 
 
– Peter Nyman kertoi tviitissään keväällä, että oli kohteliaasti kieltäytynyt, kun vaimo oli pyytänyt ostamaan tamponeja. Vitsihän sen varmasti ainakin osittain oli, mutta kuvasti kuitenkin edelleen vallitsevia asenteita. Kuukautisten pitäisi olla normaali osa kaikkien aikuisten elämää. Se, että siitä ei puhuta ja sitä häpeillään, on aika karua, Heli harmittelee. 
 

Tuote ja sen ympäristövaikutukset 
 

Lunetten perustuote on edelleen heidän ensimmäinen kuukuppinsa. Sen rinnalle on myöhemmin tullut pienempi kuppikoko ja lisää värejä. Heli kertoo yritystoimintaa aloittaessaan ajatelleensa asiaa käytännönläheisesti. Tuotteen on oltava helppokäyttöinen ja sen pitää säästää rahaa. Kestotuote on ympäristöystävällinen ja ennen kaikkea sitä on mukava käyttää. 

Kun matkustaminen yrityksen menestyksen myötä lisääntyi, Heli huomasi, miten etuoikeutettuja suomalaiset naiset ovat ja miten paljon tuotteella pystyisi vaikuttamaan naisten ja tyttöjen elämään ja terveyteen muualla maailmassa. 
 
Ympäristövaikutukset puolestaan ovat nousseet agendalle, koska keskustelu kuukautissuojista syntyvästä jätteestä on vilkastunut. Kertakäyttöisistä terveyssiteistä valtaosa on muovia, joka ei maadu koskaan. 
 
– Kuukuppi on vastaus useaan YK:n kestävän kehityksen agendan tavoitteeseen. Lunettella ja sen henkilökunnalla on vahva halu muuttaa maailmaa ja tehdä siitä parempi paikka, Heli sanoo. 


Kestävän kehityksen tavoitteet ja halu muuttaa maailmaa 

Lunette on vuodesta 2017 alkaen kuulunut YK:n Global Compact -verkostoon. Sen kautta kestävän kehityksen tavoitteet ovat tulleet tutuiksi myös Helille.

 Kuukuppi on poikkeuksellinen tuote, koska se täyttää monta kestävän kehityksen tavoitetta. Terveellinen elämä tytöille ja naisille on Lunettelle tärkeä tavoite, kuten myös tasa-arvon edistäminen. Lisäksi tuote edistää puhtaan veden saantia sekä vastuullista kuluttamista. 

Lunetten missio on siis muuttaa kuukautisasenteita ja puhua avoimesti kuukautisista. Suurin osa tuotteista ja liikevaihdosta menee vientimarkkinoille ja kehittyviin maihin. 
 
– Kuukautiset ovat suuri tasa-arvon este silloin, kun suojia ei ole saatavilla tai ne ovat niin kalliita, ettei niihin varaa. Kun kuukautiset alkavat, tytöt tippuvat koulusta häpeän ja tietenkin myös vuodon takia. He eivät pysty osallistumaan opiskeluun tai normaaliin elämään. Kuukautiset vaikuttavat myös aikuisten naisten työssäkäyntiin, Heli kertoo. 

Ensimmäinen kehitysmaaprojekti Lunettella oli World Visionin kanssa jo vuonna 2010. Ulkomailla järjestetyt messut avasivat Helin silmät. Nuorten, hyvin koulututtujenkin naisten vähäinen tietämys omasta itsestään ja kehostaan yllätti hänet. 
– Silloin viimeistään minulle tuli selväksi, että valistustyötä pitää tehdä entistä enemmän, Heli sanoo. 

Lunette lisäsi kuukautisiin liittyvää tietoa verkkosivuilleen, joiden kautta moni hyväntekeväisyysjärjestökin on yrityksen löytänyt. 
– Minussa on vähän maailmanparantajan vikaa.  Siksi on ollut luontevaa lähteä mukaan valistus- ja auttamistyöhön. Omassa perheyrityksessä ei tarvinnut juoksuttaa asioita monella taholla hyväksyttävänä, vaan aloin vain tekemään, Heli summaa. 


Tavoitteena kasvaa  

Noin viidellätoista työntekijällään Lunette on vielä pieni yritys. Jälleenmyyntiä kuitenkin lähes viidessäkymmenessä maassa. Tavoitteena on vahvistaa jalansijaa päämarkkina-alueilla, kasvattaa online-läsnäoloa ja lisätä vaikuttamistyötä. 
– Lunettella on hyvät mahdollisuudet kasvaa. Nyt vain jatketaan hyvää työtä eli luodaan kasvua kannattavasti ja johdetaan yritystoimintaa vastuullisesti. Yritysten pitää ymmärtää, että niillä on suorastaan velvollisuus vaikuttaa ja auttaa. Minulle se on tärkeää. Lunettella tämä velvollisuus on ollut dna:ssa alusta saakka, Heli sanoo. 

Myös seuraava sukupolvi on ottanut ensimmäiset askeleensa yrityksessä. Helin 17- ja 20-vuotiaat lapset ovat olleet yrityksessä töissä. Varsinkin vanhempi on ollut paljon mukana ja auttanut esimerkiksi some-analytiikassa ja ollut mukana tuote-esittelijänä ja tapahtumajärjestäjänä. 

Heli pitää tärkeänä, että yrityksissä käydään keskustelua kestävästä kehityksestä. Asiat eivät ole erityisen vaikeita. 
– Kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla oikein, vaan riittää, että lähtee tekemään pienesti jotain. 

 

Kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla oikein, vaan riittää, että lähtee tekemään pienesti jotain.

Tilaa kestävän kehityksen uutiskirjeemme!

Saat mielenkiintoisia uutisia kestävään kehitykseen ja vastuulliseen liiketoimintaan liittyen sähköpostiisi kerran kuussa. Tilla tästä

Asiasanat
Vastuullisuus

Lue myös nämä

Tilaa uutiskirjeemme tästä